SAAB-nedläggningen ett gigantiskt slöseri!

Till att börja med alla anställda som nu tvingas ut i arbetslöshet. Alla underleverantörer som ryker med på kuppen. Hela samhället runt SAAB som nu får ta en hård smäll. Förlusten av en av Sveriges viktigaste tillverkningsindustrier.

Men även en förlust för framtiden. Vad hade SAABs högklassiga tillverkningsanläggningar
kunnat göra för oss, om regeringen hade varit beredd att smutsa ner händerna genom att gå in som ägare? Eller erbjudit generösa lån till de anställda så de kunnat driva verksamheten vidare på egen hand? Jo man hade kunnat tillverka bra miljöbilar, vindkraftverk, solceller, bussar och tåg. Vi kommer att behöva ställa om stora delar av våra transport- och energisystem framöver. Då behöver vi en tillverkningsindustri som kan förse oss med de produkter vi behöver för det. SAABS nuvarande ägare GM har förvisso inte de visioner som krävs för en sådan omläggning. Privata kapitalister har varken intresse av eller förmåga till den sortens långsiktiga tänkande. Men det gör inte behovet av långsiktigt tänkande mindre, tvärtom.


Är det regeringens marknadsfundamentalistiska ideologi eller ren dumhet som gör att de vägrar gå in och göra det andra länder nu gör; rädda sin bilindustri, frågar sig Aftonbladet idag i en besk kommentar. Jag skulle vilja påpeka att det ena inte utesluter det andra.

Kommentarer

  • Anders säger:

    Vad menar du? Ska skattebetalarnas pengar användas för att driva en förlusttyngd industri? Saab Automoil har inte gjort vinst de senaste 20 åren!



    Mina skattemedel skall gå till skola, vård och omsorg! Övriga arbetstillfällen måste vi skapa grogrund för, inte subventionera fram!

    2009-12-19 | 15:39:40
  • homopoliticus säger:

    Ett statligt eller löntagarägt företag behöver inte gå med vinst, går de runt är det tillräckligt. Det finns ingen naturlag som säger att SAAB måste gå med förlust. Däremot finns det, som jag skriver ett enormt behov av saker SAAB kan tillverka. Och det finns en toppklassig industri vars nedläggning kommer att betyda ett enormt resursslöseri för samhället och en tragedi för de drabbade anställda.



    Jag har inget problem med att skattepengar går till att rädda en industri, om vi tror att den industrin kan tillföra något samhällsnyttigt. Hellre det än att skattepengarna går till att försörja de som blir arbetslösa istället.

    2009-12-19 | 16:02:09
  • Ragge säger:

    Jag anser inte att staten skall syssla med biltillverkning. Det har man ju visserligen gjort i många f.d kommunistländer men resultatet har sällan varit något att skryta. Jag tycker att staten borde koncentrera sig på sjukvård, skola m.m istället. Tack gode gud för att inte mina skattepengar kommer att användas för att täcka Saabs förluster i alla fall. Ja, du kan ju säga att när staten tar över kommer verksamheten att effektiveras så att den inte längre är förlustbringande. Men tillåt mig tvivla, jag tror inte staten kommer att lyckas där GM misslyckades.

    Miljöbilar, vindkraftverk, solceller, bussar och tåg?? Har Saab verkligen sysslat med något av detta? Om man nu ändå vill ha ett statligt företag för att tillverka sådana produkter är det väl inte för sent. Varför inte i så fall bilda ett sprillans nytt bolag istället och anställa de föredetta Saab-arbetarna? Bättre att börja om från början än att försöka piska liv i ett gammalt lik som Saab..

    2009-12-19 | 16:30:30
  • homopoliticus säger:

    Frankrike är väl inte direkt ett kommunistiskt land, men där har staten varit ägare av Renault sen andra världskriget. För närvarande äger den amerikanska staten 60 procent av GM. Så det där med att staten inte kan äga och driva bilföretag verkar inte konkurrenternas regeringar ta på samma allvar som den svenska marknadsfundamentalistiska regeringen.



    Det är möjligt att staten skulle kunna effektivisera och sköta driften bättre än GM, dom får rätt mycket kritik för hur de skött SAAB idag. Men det som staten, eller de anställda om de fick ta över, definitivt skulle kunna göra vore ju att stöpa om själva grundkoceptet för företaget. Antingen droppa den konventionella bensinbilstillverkningen helt eller skala ner och expandera på miljöteknikområdet istället. Som sagt, vi kommer att behöva de sakerna jag räknade upp, och mer.



    Kolla till exempel hur de amerikanska biltillverkarna ställde om sin produktion under andra världskriget, till krigsmateriel. Det är helt möjligt att göra såna rätt radikala omställningar. Poängen med att bygga vidare på SAABs redan utmärkta tillverkningsanläggningar är just att man slipper starta från scratch, slipper låta det enorma kapital som redan lagts ner i Trollhättan gå till spillo, och kan komma igång snabbare.



    Det kanske kostar lite mer att göra det jag föreslår, på kort sikt, jämfört med att låta de anställda bli arbetslösa och hela kringindustrin runt SAAB kollapsa (men jag är inte helt säker på att det faktiskt blir dyrare). Men i långa loppet tjänar vi på det. Det är synd att det här "långa-loppet-tänkandet" så ofta lyser med sin frånvaro i politiken.

    2009-12-19 | 17:19:30
  • Ragge säger:

    "Frankrike är väl inte direkt ett kommunistiskt land, men där har staten varit ägare av Renault sen andra världskriget."

    Nåja, visserligen. Men franska staten äger visst i nuläget bara ungefär 15% av Renault. Visst är det möjligt för staten att äga bilfabriker, men inte något jag vill se med Sverige och Saab i alla fall. Speciellt inte nu när GM kört företaget i botten och det skulle kosta enorma summor att få skutan att vända. Du kanske vill satsa dina skattepengar i det, men inte jag.

    Hur man sen skall sysselsätta de Saab-anställda som blir arbetslösa blir ju en svår nöt. Där borde staten göra vad man kan för att hjälpa till och utnyttja det kunnande som finns. Men som sagt, hellre nya fräscha företag till Trollhättan för att sysselsätta folk än att försöka blåsa liv i Saab.

    2009-12-19 | 17:43:57
  • homopoliticus säger:

    Jo jag förstår ditt argument, man ska såklart vara försiktig med skattepengar. Är alternativet att pumpa in miljarder i SAAB för att de ska fortsätta med samma produktion som hittills så är inte jag heller med på båten. Men som sagt, om vi nu har den här produktionskapaciteten i Trollhättan, och vi vet att vi kommer att behöva högteknologisk, modern tillverkningsindustri framöver för att möta de krav som miljön ställer på oss så ser jag det som ren kapitalförstöring det som nu sker.



    Politikerna har länge snackat om miljöteknik, en bransch där Sverige skulle kunna ligga bra till, och ha en chans att skaffa sig en konkurrensfördel gentemot andra länder, vilket skulle gynna våra exportföretag. SAABs kris skulle kunna bli chansen för dem att faktiskt gå från snack till handling och visa att de menar allvar. Det skulle antagligen kräva rediga statliga investeringar i inledningsskedet, precis som det alltid gått till när nya stora teknikgenombrott inträffar. Jämför t.ex. med telekombranschen, internet, försvarsindustrin, som byggts upp tack vare stabila statliga investeringar med långsiktiga mål.

    2009-12-19 | 18:43:36
  • Leif Tore säger:

    Inte bara Frankrike har stött sina biltillverkare!

    Tyskland, England och framförallt har USA gjort ett digert arbete! Dessa har verkligen vänt på tränden, när nöden varit som störst!

    När det gäller franska bilmärken har dessa börjat översvämma den svenska bilmarknaden! Har ni inte sett detta fenomen, där dessa märken varit mycket små tidigare.

    Hade staten satt in motsvarande som de övriga staterna gjort, hade säkerheten för SAAB/Volvo varit betydligt tryggare i en köpmarknad.

    Ingen kan påstå, att de svenska bilmärkena är dåliga val, tekniskt och skyddande för bilköparen!

    Dock borde det funnits någon typ "folkbil" där kostnaden konkurrerade med den japanska småbilmarknaden och med mindre lyx!

    Då hade säkert SAAB även haft den marknaden säkrad.

    Idag är väl SAAB en lyxmodell av flera varianter, som endast täcker det övre skiktet och ej det lägre!

    Jag anser att staten borde gått in med förhandling, då priset kanske varit lågt. Dagens handlingskraft,

    även styrning av andra större angelägenheter har tyvärr försummats allvarligt, och då tror jag idag,

    att alliansens kraft att försvara sin plats allvarligt missbrukats! Dessutom har jag mycket svårt att se en Mona Sahlin som Sveriges statsminister vid valet 2010! Fredrik Reinfeldt dansade endast en period, precis som Carl Bildt gjorde under 90-talet! Jag hoppas SD får en vågmästarplats, där ett avgörande kan ske till det bättre för Sverige och vårt folk!...

    2009-12-19 | 21:46:41
  • homopoliticus säger:

    "Jag hoppas SD får en vågmästarplats, där ett avgörande kan ske till det bättre för Sverige och vårt folk!..."



    Tyvärr har jag dåliga nyheter för dig, SD är ett extremt högerparti, de skulle aldrig ha rört ett finger för att stoppa SAAB-nedläggningen, av samma skäl som högerpartierna i regeringen inte gör det; man har varken visionerna eller viljan som krävs. Det är precis samma marknadsfundamentalistiska pack. Och SD skulle inte bli vågmästare, eftersom ett parti längst ut på högerkanten aldrig kan bli det.



    Av allt önsketänkande jag sett folk projicera på SD slår nog det här det mesta, tror du verkligen att de skulle bedriva vänsterpolitik?

    2009-12-19 | 22:23:51
  • Leif Tore säger:

    Dessutom håller jag fullständigt med":

    "SAAB-nedläggningen är ett giggantiskt slöseri"!

    3.500 arbetare enbart hos SAAB! Därtill kommer ett

    antal legotillverkare avskeda ett stort antal!

    Det sägs att 4.000 företag kommer att gå i konkurs nästa år, och en hel del beroende på "fordonskrisen"! (Kronofogden)

    Skatteintäckterna minskar och Sveriges skulder ökar! Och då på grund av en regering, som tyvärr visar en mycket svag handlingskraft! Men att låna

    pengar till skattesänkning och ytterligare jobbcoacher, utan att det ger arbeten, det tycker regeringen om! Dessutom att låna 8 miljader till "cirkus climate-show". "Detta är frusterande", säger vår statsminister, och skänker "de slarviga"

    våra pengar, det passar nuvarande regering utmärkt! Allt för att synas, och allt för att försvinna! Bilden av Maud är vad jag förstår i nuvarande skick! Förväntar mig mungipor åt andra hållet ganska snart! Endast SD är bemyndigade med mungiporna uppåt! :-D ...

    2009-12-19 | 22:24:58
  • homopoliticus säger:

    Men nu räcker det med propaganda för rasisterna ändå! En röst på dem är en röst på Maud Olofsson och resten av den nuvarande sorgliga regeringen.

    2009-12-19 | 22:45:11
  • Leif Tore säger:

    Tyvärr måste jag rätta till dig, homopoliticus!

    Sverigedemokraterna är ett värdekonservativt parti!

    Partiet har politik från både vänster och höger.

    Dock är de inte så "extrema" så de befattar sig med en kommunistisk politik! Det har bara sossarna i sin

    nuvarande maktställning intresse av! Allt för sin maktgirighet! Och för att du inte skall överreagera, så är SD ett Israelvänligt parti, som värnar om demokratiska stater!

    Och om nu SD erhåller en vågmästarroll, anser du då att "er politik kan strykas" om SD finner denna plats! allt för att SD ej får talan?

    (Sossarna i "Blekinge" hade eget budgetalternativ,

    men röstade på alliansens, för att SD i slutronden röstade på sossarnas alternativ!)

    Är det så här du menar, att SD skall stängas? :-)

    Verklighetens folk, det är de som idag inser, att Sveriges folk är på väg att bytas ut! Därför växer SD så det "knakar"! Men det visste du, eller?

    SD hade aldrig låtit SAAB rinna ur fingrarna! Det

    hade funnits lösningar till allt, utom en kostsam nedläggning av ett av världens bästa/säkraste fordon! Som jag påstått tidigare skulle SAAB även

    haft en billigare variant, och då för att konkurrera

    med övriga "småbilar"! Ett av förslagen...

    2009-12-19 | 22:50:51
  • Leif Tore säger:

    Förklara vad du menar med "rassister"?

    Det jag inte ser i SD, är något angrepp på någon ras

    eller dess tillhörighet, men ändå kallas de av de okunniga som rassister!?

    Däremot finns det en hel del "okifobier" åt andra hållet, alltså de som helt obildat angriper SD!

    Jag är benägen att tro, att ditt försvar endast blir "främlingsfientlig och rassist"!

    Det brukar ju bli "försvarets begåvning", eller hur!

    Som avslutning får jag meddela att jag är en gammal

    pensionär, som värnar om våra fattigpensionärer, precis som SD i sin helhet gör!

    Dessutom håller jag med dig i din rubrik:

    "SAAB-nedläggningen är ett giggantiskt slöseri"! Det anser även SD som jag påpekat! Det finns lösningar på allt, utom att vara handlingsförlamnad!

    Trevligt att växla några vänliga ord med dig!...



    2009-12-19 | 23:04:50
  • homopoliticus säger:

    Jag vet inte hur man ska diskutera med önsketänkande. Hur du kan inbilla dig att ett extremhögerparti skulle vara mer angeläget att använda staten för att rädda SAAB övergår mitt förstånd. En vänsterregering hade inte låtit SAAB gå åt fanders. Men en högerregering har av ideologiska skäl ingen lust att ingripa i "marknaden". Så enkelt är det. Och det parti du propagerar för här kommer självklart att stödja högern, precis som extremhögerpartier gör i andra länder. Ingenstans har ett extremhögerparti blivit "vågmästare". Bara en till beståndsdel i ett arbetarfientligt högerblock, som dessutom tillför främlingsfientlighet, fördomar och rädsla till den politiska debatten.



    Men nog sagt om dem nu, det här inlägget handlar om SAABs nedläggning. SD skriver jag om ibland, och du är välkommen att diskutera dem i något inlägg på temat.

    2009-12-19 | 23:19:32

Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar