Jag är trött på Lars Vilks

N

u när Lars Vilks återigen blivit kränkt när han utövar sin rätt att kränka passar många på att veva den tröttsamma cirkusen runt honom ett varv till. Och spelar därmed med i farsen. Vilks har ju själv meddelat att vi alla ingår i en enda stor konsthappening med honom i mitten, och att alla reaktioner, avståndstaganden såväl som uppmuntrande tillrop, är penseldrag på hans duk. 

Själv är jag bara less. Jag skiter faktiskt i om Lars Vilks
bara är en avdankad konstnär som ser chanser att pimpa upp sin falnande karriär genom att visa bilder av män i Muhammedmask som har sex med varandra, eller om han faktiskt drivs av någon slags tro på att han förändrar samhället till det bättre genom att spela rasister händerna med sina stereotyper. Det känns urlakat och unket, och det är ju rätt sorgligt om det ska suga allt syre ur rummet för den relevanta och spännande konst som faktiskt görs, men som inte toppar löpsedlar eftersom den väljer mindre tacksamma angreppspunkter än muslimer.

Det hade varit trevligt om jag åtminstone
hade kunnat inbilla mig att Vilks visar upp män i profetmasker som har sex med varandra för att slå ett slag för homosexuella, snarare än för att det är det bästa sättet att reta upp ortodoxa muslimer. Men vem tror egentligen det?

 

 



Uppdatering: Motbilder skriver lite mer utförligt och Bulten i Bo gör en jämförelse:

 




Kommentarer

  • Hagge säger:

    Nu är det ju faktiskt muslimerna som spelar rasisterna i händerna. Hade de betett sig som svka under ecce homo så hade ingen brytt sig, snarare hade det speglat muslimer i gott ljus. Nu har de visat sig ur sin sämsta sida och rasister smakar blod i vattnet. Jag riktigt känner hur SD ökar i opinionsmätningarna pga muslimernas medeltidsfasoner. Tyvärr. Sverige klarar sig utan rasister och muslimer med tunn hud.

    2010-05-12 | 20:50:02
  • homo politicus säger:

    Jo visst, de här klantskallarna spelade ju verkligen med i Vilks drama, och jag är lika trött på stingsliga religiösa som jag är på Vilks. Men kom ihåg vilket jävla liv det var om Ecce Homo, bombhot och mordhot och motdemonstrationer och påhopp. I jämförelse med den utställningen och alla uppretade kristna så framstår den här cirkusen ändå som en västanfläkt.



    Homo%28utst%25C3%25A4llning" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/EcceHomo(utst%C3%A4llning)

    2010-05-12 | 21:04:31
  • Tor Skude säger:

    Har du sett UNT's 10-minutersfilm som visar själva föreläsningen? Om du inte har gjort det föreslår jag att du tittar på filmen, den finns här:

    http://www.unt.se/tv/#category=390&date=2010-5&clip=933445&startTime=0m0s

    Att du kallar Lars Vilks för "provokatör" antyder att du inte har sett filmen. Jag ser ingen provokation alls från Vilks sida, inte vid det här tillfället. Betänk också att Lars Vilks blev inbjuden för att föreläsa om yttrandefrihet för konststudenter, han hade nog inte räknat med att 25% av publiken skulle bestå av ditresta provokatister.



    Jag hittade på ordet provokatister eftersom jag inte kunde komma på något lämpligare. Med provokatist menar jag en person som vill bli provocerad.



    Jag kan hålla med om att Lars Vilks har varit provokativ vid många tillfällen, men detta var inte ett sådant tillfälle.

  • homopoliticus säger:

    Nu har jag ju iofs inte kallat Vilks för "provokatör" även om det nog inte vore fel. Men vad ska man annars säga om att klä ut porrskådespelare till en religiös ikon? Det är väl uppenbart att syftet är att provocera? Vilken religion hade det INTE fungerat med? Ecce Homo-föreställningen var ju isåfall snäppet mindre provokativ, men ledde till mer rabalder. Så kristna kanske är mer lättprovocerade?



    2010-05-12 | 21:49:38
  • Johan L säger:

    Jag är också trött på honom, alltså riktigt urless. Och än mer trött är jag på att alla tjatar sig hesa om yttrandefrihet, men sen får spunk så fort nån vill säga nåt icke-PK, som när muslimsk ungdom bjöd in nån snubbe som hade lite annorlunda åsikter härom sistens. Då var det inte så viktigt att alla får säga sin åsikt längre.

    2010-05-12 | 22:00:33
  • Peter säger:

    "Då var det inte så viktigt att alla får säga sin åsikt längre."



    Så du är alltså som dem, dvs. hycklare? Yttrandefrihet är okej för vissa saker men inte för andra.



    Det var inte heller Lars Vilks som från början gjort denna film utan det var en annan konstnärs verk. Ha i åtanke att även homosexuella utsätts för våld på grund av sina åsikter och livsstil.



    Börjar man acceptera våld på det sättet så kommer givetvis även homosexuella, kvinnor, invandrare och andra känslig grupper drabbas. Men vissa ser väldigt kortsiktigt.

    2010-05-12 | 22:11:02
  • Tom T. säger:

    Filmlänken ovan är mycket intressant. En del av besökarna på föreläsningen tog illa vid sig av att Muhammed avbildats som homosexuell. I arabländer stenas de homosexuella, därför får Muhammed inte framställas som en sådan.



    En lynchmobb lyckades avbryta föreläsningen. Är det inte lynchmobben som borde tystas och inte Vilks?



    Personligen tror jag att Vilks rondellhund faktiskt börjar visa sitt riktiga symbolvärde nu när den svenska yttrandefriheten ifrågasätts.

    2010-05-12 | 22:20:38
  • homopoliticus säger:

    Peter: Tror du att Vilks skulle ha gjort en manifestation för homosexuella om den INTE var garanterad att reta gallfeber på muslimer? Det finns mycket homofobi i Sverige också kan jag meddela, men jag har inte hört Vilks ha synpunkter på den. Men det kanske skulle stöta sig med hans nya fanclub på yttersta högerkanten å andra sidanm.



    Sjlv håller jag helt och fullt med om att man ska ha rätt att häda. Men jag tycker inte att man måste utöva den rätten vanemässigt och utan eftertanke. Vi har ju också rätten att ställa upp exempelvis homopar utanför (eller inuti!) en kyrka och demonstrativt hångla. Med tanke på hur kyrkan behandlat homosexuella genom tiderna så vore det ju inte mer än rätt. Men vem gör det?



    Sociala relationer människor emellan rymmer ju oftast ett visst mått av taktfullhet. Man kan ju se det som socialt glidmedel att vi inte alltid ställer oss upp och skriker vad vi tycker om varandra. Jag ser inget skäl till att vi inte också ska behandla muslimer med ett samma mått av taktfullhet.

    2010-05-12 | 22:57:32
  • JLR säger:

    Att Vilks retar gallfeber på dessa idioter som är muslimska fundamentalister är självklart. Det är just det som Vilks är ute efter. Han verkar vara betalt av Sverigedemokraterna för att frmakalla så mycket islamofobi som möjligt. Det vetyder att Vilk och fanatiska muslimer är av samma virke. Det som är obegripligt är varför Uppsala universitet upplåter sina lokaler och polisien använder och varför polisinsatser avlönas för att tillfredställa Vilks islamofobiska behov. Offentliga demonstrationer blir inte tillåtna när man förväntar sig våldsamheter. Detta vet vi från Salem. Naturligtvis hade varit bättre att bemöta Vilks med visslande och rop (i yttrandefrihetens namn). Men Vilks lyckades få likasinnade. Frågan är om man hade tillåtit några skrika och skymfa Vilks med bara ord utan att "ordningsvakterna" hade utvisat dem från salen. Yttrandefriheten tolkas pp olika sätt i detta välsignade land.

    2010-05-13 | 00:38:26
  • Daniel säger:

    Det hela ar mycket enkelt (ursakta for brist pa svenska tecken), ecco homo var perfekt. Det var varan kultur som kritiserade varat historiska arv.



    Vad som pagar nu ar att varan kultur kritiserar andras. Kritik, konst om islam skall komma fran muslimska manniskor.



    Det ar bra nar vi har san forstelse for varandra att en vit hetrosexuell man kan tala skit om svarta, homosexuella kvinnor utan nagon ser nagot konstigt med det. Vi ar dock inte dar annu, sa lat muslimska varlden komma med sjalvkritiken... istallet for tvinga pa dem vara varderingar.



    Bjud in islam for samtal, lat muslimer sta for kritiken. Vad vast varlden gjort borde vi skammas for, sa omoget beteende.

    2010-05-13 | 00:47:55
  • Daniel säger:

    JLR, oj nu blandade du visst ihop yttrandefrihet med pöbelvälde. Tokigt.

    2010-05-13 | 00:53:25
  • homo politicus säger:

    Det är ju åtminstone lättare för oss som vuxit upp med kristendomen att sätta den kritik som Ecce Homo riktade i sitt sammanhang. Vi som är kristna (eller OK, jag är inte kristen, men är uppvuxen i en kristen tradition) förstår att det är riktat mot fundamentalistiska tokkristna, inte mot alla svenskar eller alla kristna.



    När någon utifrån kritiserar en liten minoritetsreligion, för en publik som består av majoritetssamhället (för inte tror jag att särskilt många muslimer tar del av Vilks upptåg) så är det onekligen svårt för en del av oss att sätta kritiken i sitt sammanhang. Det märks ju också på en del av reaktionerna. Några få klantarslen som de i det här fallet blir symboler för alla muslimer, fast de flesta faktiskt bara rycker på axlarna åt Vilks.

    2010-05-13 | 02:14:31
  • Rickard säger:

    Daniel, som tycker det är mycket enkelt - "låt muslimer stå för kritiken". Det Vilks visade var inte hans verk. Det var ett verk från en Iransk kvinnlig konstnär som givetvis lever som dissident med mordhot hängande över sig.



    Alltså, Vilks visar något där ingen "vit hetrosexuell man" är inblandad så långt ögat når. Kritik/provoakation av en kvinnlig Iransk konstnär mot en förtryckande religion.



    Ville de muslimer som bjudit in sig föra ett samtal?

    2010-05-13 | 08:58:14
  • sillen säger:

    "Men vad ska man annars säga om att klä ut porrskådespelare till en religiös ikon? Det är väl uppenbart att syftet är att provocera?"



    Det är inte L.V som gjort filmen det är en kvinna uppfödd under mullastyret i Iran.

    F.ö är det väldigt angeläget när L.V visar på det växande problem yttrandefriheten står inför iom mångkulturens införande i Sverige.

    Oavsett vad den poltiska korrektheten ådrar dig och andra att tycka om mångkulturen.

    För vem som helst som är normalt funtad är det uppenbart att vi idag får in helt sjuka kulturyttringar idag i Sverige, dessutom i så pass stor omfattning att det är på väg att ändra samhället till något betydligt sämre.

    2010-05-13 | 10:47:19
  • Christian säger:

    "Nu när Lars Vilks återigen blivit kränkt när han utövar sin rätt att kränka"



    Jag får en viss känsla av obehag i bruket av ordet "kränka" som här används för två ganska skilda saker. Menar du verkligen det här precis som du skriver det eller var det oavsiktiligt?



    Lars Vilks "kränker" genom att helt enkelt framföra en åsikt. Det handlar alltså om att ord och påståenden hos mottagaren uppfattas på ett sätt som gör den ledsen, arg och upprörd. Det här fallet av att vara kränkt utgår alltså från mottagaren och det blir förstås väldigt subjektivt och svårbedömt.

    Den kränkning som (i det här fallet) Lars Vilks utsätts för är konkret våld samt ett illa dolt personligt hot om än grövre våld.



    Som jag ser det är den första typen bland det viktigaste som finns i ett modernt demokratiskt samhälle, den andra typen är ren fascism.



    I vilket fall så vill jag gärna bestämma själv vilken kultur jag vill ta del av. Staten samt religiösa- eller politiska grupper skall helt enkelt inte lägga sig i det. Att just religiös censur är på ganska kraftig frammarsch just nu, i Sverige och i världen, är en skrämmande trend och det är precis därför som det är viktigt att det påvisas så här tydligt.



    Mvh

    Christian

    2010-05-13 | 11:15:29
  • Emil säger:

    Men muslimerna kränker Vilks åsikter. De kränker honom till tystnad - vilket är ok. Eftersom alla har rätt att kränka varandra? Muslimerna kränker Vilks rätt att prata högt. Så allt är i sin ordning och inga fel har begåtts av muslimerna eller av vilks.

    2010-05-13 | 12:12:34
  • homo politicus säger:

    Tog bort två kommentarer som höll en otrevlig ton.



    Jag tycker att det borde stå klart av det jag skrivit att det inte är OK att Vilks åker på en dansk skalle, oavsett hur han provocerar och med vilka motiv han gör det. MEN, och här kommer det som en del har väldigt svårt att greppa, bara för att man tycker att Vilks har rätt att göra det han gör behöver man inte applådera det. Precis som jag tycker att moderaterna har all rätt i världen att tycka det de tycker, men inte håller med dem en procent, och tar varje chans att kritisera dem.



    Yttrandefriheten slår liksom åt båda hållen. Men islamofober och högerextremister har en rätt konstig inställning till yttrandefrihet och fri debatt. Samtidigt som de älskar att leka martyrer och påstå att man inte får säga vad man vill i Sverige så skriker de i högan sky om "censur" och "PK-polis" så fort någon bemöter deras dynga.



    Christian: självklart så är det två olika slags kränkningar: den ena är en symbolisk kränkning av en religiös ikon. Den andra ett direkt fysiskt påhopp. Att den andra är allvarligare än den första för individen som drabbas behöver vi inte diskutera. Det kommer ju säkert att leda till en dom för misshandel framöver vilket är helt rimligt.



    Att religiös censur skule vara på frammarsch däremot ser jag inga som helst bevis för. Tvärtom är väl rätten att häda flitigare använd nuförtiden än någonsin? Då och då leder det till att någon ur den ena eller andra religiösa grupen får frispel, som här, men de representerar ju knappast samhällets syn. Det var längesedan vi brände folk på bål.

    2010-05-13 | 13:23:42
  • homopoliticus säger:

    "det växande problem yttrandefriheten står inför iom mångkulturens införande i Sverige."



    Det här är ju rätt tramsigt. Mångkulturella samhällen, om nu Sverige ska definieras som ett sådant, vilket jag inte tycker, har ju minst lika stor yttrandefrihet som monokulturella. Titta på USA t.ex. Förmodligen ännu större, eftersom en omgivning där många kulturer möts får lov att utveckla en större tolerans för olika åsikter och värdegrunder än monokulturer.



    Var var du när Ecce Homo bombhotades och Elisabet Ohlsson fick löpa gatlopp för sin utställning? Eller när Israels ambassadör vandaliserade konstutställningar? När högerextremister begick sina 14 politiskt motiverade mord? Där kan man snacka om hotmot yttrandefriheten.

    2010-05-13 | 13:31:50
  • Christian säger:

    Jag jämför inte dagens nivå av censur med medeltida häxbränning utan snarare i modern tid. Med tanke på hur lång tid och hur mycket kraft det har krävts för att nå dagens nivå så känns det än viktigare att verkligen med kraft slå fast den här principen.



    Några exempel av olika kvalitet, vikt, metod och konsekvens:

    http://www.southparkstudios.se/episodes/1405

    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/turkey/2987807/Richard-Dawkins-website-banned-in-Turkey.html

    http://en.wikipedia.org/wiki/The_God_Delusion#Legal_repercussions_in_Turkey

    http://slate.com/id/2225504

    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Jewel_of_Medina

    http://richarddawkins.net/articles/1519-the-vanishing-jihad-expos-eacute-s

    http://www.upi.com/Entertainment_News/2010/01/10/Metropolitan-Museum-pulls-Mohammed-images/UPI-16841263143817/



    Speciellt i England har den rätt svajiga lagstiftningen kring förtal ("libel") gett en hel del problem (inte bara inom religion). Den ger ett svängrum för ekonomiskt starka rörelser, inte sällan den Saudiarabiska Wahhabismen, att i praktiken censurera material de inte vill se publicerat.



    Tillkommer gör förstås mer personligt riktade angrepp som av den anledningen ofta blir mer tragiska: t ex Salman Rushdie, Theo van Gogh, Ayaan Hirsi Ali och Taslima Nasrin. Frågan är vilken censurerande effekt deras olika livsöden har på andra som vill uttrycka åsikter som de inser kommer tas emot på liknande sätt?



    Mvh

    Christian

    2010-05-13 | 15:04:53
  • homo politicus säger:

    Men när du jämför i modern tid, hur långt tillbaka går du då? Jag skulle nog hävda att gränsen för vad som är OK att säga om religioner flyttats framåt rätt rejält bara under den tid jag varit politiskt intresserad. Sjuttiotalsgenerationen raserade ju en hel del gränser för häderi och provokation. Går du tillbaks längre så satt det nog rätt hårt åt att kritisera kyrkan och den kristna moralen.



    Men visst, man kan inte ta några segrar för givna när det gäller demokrati och yttrandefrihet. Gränserna kommer hela tiden att testas och vissa grupper kommer alltid att försöka inskränka dem. Därför är det viktigt att ingen ska behöva utsättas för vare sig mordhot eller danska skallar.



    Men om jag får ställa en motfråga då: ska man av princip ställa sig bakom alla provokationer, alltså inte bara gilla den principiella rätten att provocera, utan också applådera varje enskild provokation? Uppenbarligen gillar många Lars Vilks upptåg. Men hans judesugga var ju inte lika populär. Hur skulle han bli bemött av det liberala mediaetablissemanget om han valde att gå på den judiska minoriteten i Sverige på samma sätt som han gör muslimerna? Eller någon annan etnisk och/eller religiös minoritet, buddhister, Hare Krishna, syrisk-ortodoxa eller katoliker?

    2010-05-13 | 15:23:42
  • Christian säger:

    Precis som du säger så har gränserna för åsiktsfrihet flyttats fram. Det har varit en ständigt pågående process i västvärlden under många hundra år. Det är många som nött på kristendomens roll och särställning, ofta tror jag utvecklingen gått hand i hand med demokratiseringen av väst. Problemet är att den samma process överhuvudtaget inte existerat i den muslimska världen, varken demokratisering i sig eller en diskussion kring yttrandefrihet. Jag tycker helt enkelt inte det finns samma förståelse för kritik vilket blir alltmer tydligt och är nog så viktigt att lyfta fram. Den kritik som t ex Dawkins, Harris, Dennet och Hitchens fört fram har ju främst riktats mot kristendom, utan tillnärmelsevis samma typ av medeltida reaktioner.



    Ja, av princip tycker jag man skall försvara alla "provokationer" (vem definierar förresten vad som är en provokation?) från våld och/eller förstörelse . Notera att det inte är samma sak som att berömma verket på något sätt. Om man däremot inte försvarar provokatören i sådana här situationer, speciellt av orsaken "jag tycker ändå inte om verket och/eller varför det görs", så är enligt mitt sätt att se det det samma sak som att man accepterar en inskränkning av yttrandefriheten.



    Jag tror vi har en liknande syn vad gäller yttrandefrihet och dess värde för demokrati och samhällsutveckling. Däremot tror jag att jag ser helt andra farhågor vad gäller religionens påverkan på dessa - i synnerhet då islams roll.



    Mvh

    Christian

    2010-05-13 | 18:18:09
  • homopoliticus säger:

    Risken är bara att man blir rätt selektiv i vad man ser och väljer att lyfta fram. Som uppvuxen i ett kristet land vet jag ju att den präst som ville bränna Jonas Gardells böcker på bål för några dagar sedan, eller de som hotar honom, eller som misshandlade hans make, inte är typiska representanter för svenskar, eller ens för religiösa svenskar. Men risken är ju att man gör snabba generaliseringar om grupper som man är mindre bekant med. Uppenbarligen är ju inte den snubben som skallade Vilks särskilt representativ för muslimer. Isåfall skulle han ju få en dansk skalle varenda dag. Men risken är ju att han uppfattas som sådan.



    Det som förvånar mig lite med muslimernas agerande är hur villigt de spelar med i dramat här. Istället för att protestera, eller sucka resignerat, skulle de krama ihjäl Vilks som svenska kyrkan kramade ihjäl Ecce Homo. Bjud in mannen på seminarier, visa hans bilder, diskutera Muhammedavbildningar genom historien och låt honom försöka förklara vad hans syfte är och vad han menar med sina konstiga kommentarer om muslimer. Hans ballong skulle spricka rätt snabbt.



    När det gäller yttrandefrihet och tolerans är du helt klart inne på rätt spår när du skriver att det hänger samman med utvecklingen av demokrati. Det är ju också rätt typiskt att auktoritära regimer i muslimska länder använder sånt här, som i fallet med Jyllandspostens karikatyrer, för att avleda folks missnöje från deras eget vanstyre.



    Men man får ju också ta och fråga sig varför en hel del muslimska länder är diktaturer. Det har skulle jag påstå överhuvudtaget inget alls att göra med religion, utan bara med storpolitik. Och västvärlden har från kolonialismen och framåt manipulerat muslimska länder liksom andra länder i tredje värdlen för att undvika demokratiska genombrott. Iran är ju ett skolexempel på det, där USA var framme med klåfingrarna och stöttade shahen. Eller varför inte Saudiarabien, Jordanien eller till och med Irak.



    Visst kan vi slå oss för bröstet och skryta med att vi är toleranta och avancerade här i Europa. Men baksidan av myntet är ju vad vi har gjort, och gör, i andra världsdelar. Ser man saker från ett muslimskt perspektiv så väger ju mordhot mot konstnärer rätt lätt jämfört med den dryga miljon som dött i de krig vi är medansvariga för i Irak och Afghanistan.



    Jag håller såklart med om att man (samhället) ska försvara alla som använder sin yttrandefrihet och inte tillåta våld mot dessa. Men som sagt, det ger ju inte automatiskt att man tycker att alla provokationer är nödvändiga och väl genomtänkta.



    Förmodligen håller du med mig om att Ahmed Rami och förintelseförnekarna är otroligt provocerande. Men det är rätt svårt att hitta några liberala debattörer som är beredda att hylla dem som hjältar för yttrandefriheten. Tvärtom censurers de och kriminaliseras. Det är ju rätt lustigt att se med hur skilda måttstockar olika provokatörer bedöms utifrån vems ärenden de springer.

    2010-05-13 | 19:33:31
  • Ida D. säger:

    Hej

    Vill bara hälsa med en bild på Vilks:



    http://forumforfrihet.blogspot.com/2010/05/kejsarens-nya-klader.html



    mvh / Ida



    2010-05-15 | 21:49:55
    Bloggadress: http://www.forumforfrihet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar