Katastrofvalet

Ja det gick riktigt illa den här gången. Jag tänker inte rabbla upp allt elände, det är bara alltför uppenbart. Jag tänker inte heller försöka mig på att analysera vad som gick snett i det här läget. Den diskussionen kommer, vi måste bara smälta detta lite först. En liten silverkant på åskmolnet är såklart att högerregeringen inte fick riksdagmajoritet, även om de troligen kommer att lösa det genom att samarbeta med rasister. Gott så, skiljelinjerna i svensk politik blir därmed tydligare. Men utöver det är det svårt att se något att glädjas över i dagens valresultat.

På ett personligt plan har jag en del saker att glädjas över. Att kasta mig in i valrörelsen 2010 med hull och hår har för mig varit en fin upplevelse på många sätt. Kämpaglöden har vaknat till liv igen, och att träffa så många fler fantastiska människor som känner samma sak stärker, även i motgång. 

Såhär efter domedagen känner jag mig ändå inte vare sig knäckt eller alltför ledsen. Joe Hill, den amerikanske arbetarkämpen, sammanfattar mina känslor bäst:

"Dont mourn, organize!"


Kommentarer

  • Uffe säger:

    Lite av det katastrofala bör nog vänstern själva ta på sig skulden för. Jag tror inte det har gagnat saken att istället för sakliga argument och debatter, försöka hota och trakassera motståndaren till tystnad.

    2010-09-20 | 04:39:29
  • Staffan säger:

    Nej det tror inte jag heller. Nu har ju inte vänstern gjort det. Vänsterpartiet har klart och tydligt uttalat i sitt antirasistiska program att vi inte ska bemöta rasisterna på det sättet du beskriver, utan just med argument. Däremot ska vi inte heller lyfta upp dem genom att bemöta dem på högre arenor än de redan erövrat av egen kraft.



    Den enskilda aktivister av alla politiska kulörer som bråkat på SD-möten har alla anledning att fråga sig om de inte spelade rasisterna rakt i händerna. Men det breda antirasistiska arbetet som bl.a. vänsterpartiet bedriver i Sverige ser inte ut så.

    2010-09-20 | 11:50:10

Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar