Kongressbilder


K

licka på miniatyrerna om du vill se mina mobilkamerabilder från kongressen:



Imponerande snyggt och skickligt var det hälsningstal som danska Enhedslistans (ickeofficiella) partiledare Johanne Schmidt-Jensen höll. Hennes partis valframgångar bidrog nyligen till att bryta det långvariga högerstyret i Danmark, och därmed också det rasistiska Dansk Folkepartis strypgrepp på våra grannar. Vore jag dansk skulle jag också välja Johanne framför Pia Kjersgard.


Väldigt kul var det också att lyssna på Steingrimur Sigfusson, partiledare för isländska Vänster-gröna. Den isländska vänsterregeringen valde en självständig väg ut ur den bankkris och det ekonomiska träsk som nyliberala ekonomiska dogmer kört ner landet i. Island är nu snabbt på bättringsvägen. Medan de länder som svalt EUs och Merkozys ekonomiska häxmedicin ligger i dödsryckningar. Tyvärr fastnade Steingrimur inte på bild.


Det var trångt i kongressalen första dagen och Stockholmsdelegationen satt längst fram. Efter ett nästan ha råkat sätta mig i knäet på Lars Ohly (vilket han vänligt men bestämt avrådde) hamnade jag längst ut på högerkanten (hm?) och fick några bänkgrannar som jag ville minnas att jag sett förr, i något sammanhang. Få se nu..?




Elise Norberg-Pilhelm berättade för oss varför valberedningen ansåg att Jonas Sjöstedt var den kandidat som var bäst lämpad att leda partiet de kommande åren. Jag behövde för min del inte övertalas, som ni som läser den här bloggen nog vet, men det var en bra plädering.




Sen var det Jonas tur att stå i talarstolen, märkbart rörd, och hålla sitt första tal som nyvald partiledare. Både detta tal och - framför allt - det linjetal han höll den avslutande dagen var riktigt bra och inspirerande grejer. Det har sagts förr, och jag kan bara upprepa: Jonas har en ärlig och resonerande ton som få politiker besitter. Man ska vara försedd med bra starka politiska filter för att det ska slå lock för öronen när han pratar. Våra motståndare får nog göra betydligt bättre ifrån sig än en frus tjänstebostad på Östermalm om de ska lyckas göra en Juholt mot Jonas Sjöstedt.



Uppsaladistriktet förtjänar en eloge för en proffsigt arrangerad kongress. Allt flöt på. Konferenscentret var stort och hade milslånga rulltrappor och maten var god - åtminstone för oss kadaverätare. Vegetarianerna/veganerna var inte lika lyriska. En av anledningarna till att jag slutade vara vegetarian (även om jag fortfarande käkar mycket veggo) var att det var så svårt att få bra, hyfsat proteinrikt käk när man äter ute. En del saker verkar aldrig förändras. På kongressfesten var till och med efterrätterna segregerade. Bordsgrannen Karl-Johan förevigade mig ätandes köttefterrätten, och jag fick lite svårt att hålla mig för skratt. De tre eminenta stand-uparna Zinat Pirzadeh, Jesper Odelberg och Lars Ohly bidrog också! Och när vi ändå är inne på skratt: presidiets torra humor kan man nog inte riktigt förstå värdet av om man inte fått chansen att ta del av den på plats. Ali Esbatis utvisning av Aktuellts politiske reporter Mats Knutson, som befann sig i direktsändning, och de därpå följande kommentarerna... sanslöst kul.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar