Juholt - jag begriper inte!


F

ör några månader sedan, när jag skrev om hyresdrevet mot Håkan Juholt, så var jag säker på att hans avgång skulle betyda ett rejält bakslag för den socialdemokratiska vänsterflygeln. De där trogna gräsrötterna som fått släpa fram både Göran Persson och Mona Sahlin som kors på sina ryggar, men hela tiden i tysthet hoppats på något bättre. På en revansch för Olof Palmes sociala demokrati.


Saken är den att idag vet jag faktiskt inte om det stämmer.
Och det är jag nog inte ensam om. Ytterligare ett tecken på Juholts kris - delvis självförvållad - är att politiska nördar som jag själv, som faktiskt ska kunna såna här saker, inte begriper riktigt vad han står för.


Det är såklart också ett dundrande underbetyg åt massmedia
och deras försök till politisk journalistisk. För trots att Håkan Juholt har fallit offer för vad som måste vara det hittills mest bestialiska och plågsamt utdragna massmediadrevet genom tiderna, så har det  knappt handlat om politik. Snarare om fluffigheter som "förtroende" och sossarnas inre intrigerande i kulisserna. Men allt detta är inte massmedias fel. "Juholts stora svek är politiska" skrev jag precis när hyresdrevet briserade:


"Håkan Juholts stora misstag
var att han inte vågade bli den ledare som socialdemokraterna är i så skriande behov av, den som vågar sätta stopp för 20 års slirande åt höger; nedskärningar, marknadsanpassningar och privatiseringar."


Den beskrivningen tycker jag står sig fortfarande. Utnämningen av Urban Ahlin häromdagen till någon slags högra hand och snacket om att recykla Mona Sahlins partisekreterare Ibrahim Baylan - var för min del spiken i kistan. Sladdertackan Urban Ahlin - som glappar käften ur led på amerikanska ambassaden där han dömer ut sitt eget parti och ber om amerikansk hjälp med att sälja in det svenska deltagandet kriget i Afghanistan på hemmaplan? Hade Håkan Juholt kunnat hitta en politiskt mer osmaklig kandidat så vet då inte jag vem det skulle vara.


Jag begrep heller aldrig riktigt utnämningen
av Tommy Waidelich till ekonomisk talesperson. Men tyvärr får man nog konstatera att det inte var ett olycksfall i arbetet. Socialdemokraterna kommer inte att förnyas med Juholt vid makten. Mona Sahlins och Göras Perssons gamla gäng håller fortfarande i trådarna. När Juholt utser sitt nya lag så väljer han bottenskrapet som hans föregångare lämnat efter sig. Det jag fortfarande inte blir klok på är om detta hela tiden var Juholts avsikt, eller om han från början ville något annat men sprang in i en betongmur av gamla högersossar som ställde sig i vägen.


För ett annat perspektiv på drevet mot Juholt läs Jonas Wikström, Olas tankar och Bror Perjus!


SvD 1, 2, 3, AB 1, 2, DN 1, 2, 3, Exp 1, 2, 3,




Kommentarer


Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar