Kolla aldrig en bra story - om ett förljuget mediedrev!


K

olla aldrig en bra story. Är det så Aftonbladet arbetar? Nu har det kommit fram nya uppgifter om riksdagens regler för hyresbidrag, som ställer hyresfuskdrevet mot Håkan Juholt på huvudet. Sydsvenskan:

"De flesta ledamöterna väljer att använda någon av riksdagens drygt 200 lägenheter. Det är gratis för ledamöterna, men det finns bestämda regler:

Ingen annan än riksdagsledamoten får bo i lägenheten.

Endast familjemedlemmar får tillfälligt sova över i lägenheten.

Den som sover över måste betala en avgift för varje natt man väljer att stanna.

Men några motsvarande regler finns inte för de 31 ledamöter som, i likhet med Håkan Juholt, har valt att skaffa en egen lägenhet.

Inget säger att man inte får ha någon annan boende där, inte heller att riksdagsledamoten måste dela sina kostnader med sin eventuella sambo.

– Däremot är det underförstått att vi bara betalar ut ledamotens kostnad, säger Marianne Bjernbäck, enhetschef på riksdagens ledamotsservice.

Juholt har betalat tillbaka pengarna. Men även om han inte gjort det, så hade riksdagen inte kunnat kräva någon tillbakabetalning av honom.

– Vi har helt enkelt inte någon grund att göra det, säger Marianne Bjernbäck."

 

(Min fetstil)

 

What´s wrong with this picture? I en vecka nu har alltså socialdemokraternas partiledare jagats av tidernas mediedrev, anklagad för fusk och bedrägeri. Enligt Aftonbladet, som drog igång ruljansen, så är reglerna för hyresersättning "glasklara". Nu visar det sig att det inte ens finns några regler. Möjligen "underförstådda" såna. Vad nu underförstådda regler är. Såna som man inte pratar om men antyder med en menande blinkning?


På riksdagens cachelagrade hemsida från juni står det överhuvudtaget inget om samboende och hur detta påverkar rätten till ersättning. Sidan har ändrats den 10 oktober, alltså mitt i brinnade mediedrev. (Klicka på miniatyrbilden här bredvid för en jämförelse av de två texterna!). Nu lyder texten: "Bestämmelserna tillämpas så att ledamoten får ersättning för sin del av bostadskostnaden om ledamoten bor tillsammans med någon annan." Varför kände sig riksdagsförvaltningen tvungen att gå in och ändra i texten mitt under brinnade drev? Handlar det om att rädda sitt eget skinn? För reglerna för hyresersättning verkar ju ha tillämpats lite vilda västern, ledamöterna har kunnat göra som de velat.


Håkan Juholt har förmodligen förstått lika lite av riksdagsförvaltningens "underförstådda" regler som jag gör. Det enda som verkar vara klart är att inget är klart. Men han har inte undanhållit riksdagsförvaltningen någon information överhuvudtaget: på hyreskontraktet (klicka på miniatyren för en stor bild!) framgår tydligt att han är samboende och hyreskonstnaden är riktigt deklarerad. Och han har pratat om sin "kulbo" i Västertorp i var och varannan intervju. Riksdagsförvaltningens ersättningsblankett ber ledamoten fylla i totalhyran, inte några halva belopp. Riksdagsförvaltningen hade, om praxis verkligen varit att samboende ledamöter bara skulle få ut halva hyran, själva kunnat dela beloppet på två, eller hört av sig till Juholt för att räta ut eventuella frågetecken långt tidigare. Om det hade handlat om ett regelbrott. Men nu har de inte ens någon laglig grund för att kräva tillbaks pengarna, enligt dem själva. Trots det har Juholt betalat tillbaks självmant. Och frågan är ju i ljuset av de nya uppgifter som framkommit, om kanske kardinalfelet i hela den här historien var den totalpudel som han gjorde redan i drevets första dagar. "Jag har gjort fel", kanske borde ha hetat "Jag har såvitt jag vet inte brutit mot några regler, men låt gärna ärandet granskas av någon sakkunnig". Sakkunnig i detta fall är den åklagare som nu granskar ärandet och med 100 procents säkerhet kommer att avfärda alla brottsmisstankar innan denna vecka är över. Kanske för sent för att rädda Juholts politiska karriär. Drevet har redan malt på i en vecka.


Kvar sitter jag med en obehaglig blodsmak i munnen.
Massmedia, den granskande makten, har totalhavererat. Istället för att börja med att granska drevets grundantagande, att Håkan Juholt brutit mot riksdagens "glasklara" regler för hyresersättning, har man tagit fusket för givet. Berättelsen om den myglande sossepampen är helt enkelt för oemotståndlig och lösnummerssäljande för att ifrågasättas, ens av Aftonbladet, som en gång (innan LO sålde av den) var den röda a-pressens stoltaste flaggskepp. Frågor om privatmoral och snålhet har rörts ihop med frågor om fusk och lagbrott. Resultatet är en soppa som ingen egentligen blir så värst mycket klokare på. Är Håkan Juholt snål som privatperson? Jag har ingen aning. Jag skiter i det. Det som intresserar mig är hur han tänker styra Sverige om han blir statsminster. Hellre en snål statsminister än ett snålt samhälle som tvingar cancersjuka att gå till arbetsförmedlingen istället för att få sjukersättning. Självklart får politiker inte missbruka regelverk och sko sig olovligen. Men i fallet med hyresersättningen har Juholt inte brutit mot några lagar, eller några tydligt nedskrivna regler.


Men Socialdemokraternas partiledare
har framställts som en riktig demon. Anonyma "partikamrater" har kamratligen stuckit dolkar i ryggen på honom. För varje dag adderas nya skandalrubriker till de gamla. Att värdera varje påstående för sig blir omöjligt, allt rörs ihop till en tjock smet. I dagsläget kan vem som helst påstå vad som helst om Håkan Juholt, och bli trodd automatiskt. Mediahundarna vittrar blod och vill fälla tolvtaggaren. Då måste alla sjunga i samma kör. Inga avvikande röster får höras. Inte ens om det visar sig att det öronbedövande mediedrevet i grund och botten inte har mer substans än en fjärt i rymden.


Låt mig poängtera: Jag är en hård kritiker av dagens förborgerligade socialdemokrati, Det jag skrev igår om Håkan Juholts politiska svek gäller fortfarande. Jag tycker att det är förkastligt att arbetarrörelsens politiker har fantasilöner. De ska leva på arbetarlöner och minnas var de kommer ifrån. Skattebetalarna ska inte betala riksdagsledamöternas sambos boendekostnader. Men rätt ska vara rätt. Reglerna ska vara tydliga och gälla lika för alla. Fusk är inte fusk om inga regler överträtts och inga uppgifter undanhållits. Sossar ska inte vara lovliga mobboffer för massmedia som låter borgerliga politiker slippa granskas för långt allvarligare förehavanden (Ja just du, Carl Bildt!). Och framförallt: politik ska inte reduceras till en oändlig räcka personliga och privata affärer. Till en skönhetstävling och en fråga om vem vi tycker verkar mysigast. Vem som är snålast privat och vem som ger sina barnbarn den dyraste födelsedagspresenten. Då blir demokratin den stora förloraren.


Uppdatering: Inte ens den journalist på Aftonbladet som startade drevet, Anette Holmqvist, menar att reglerna för ersättning är glasklara. Såhär säger hon:


"Jag håller med S-kanslichef som redan i min artikel första dagen slog fast att riksdagens regler för vad som gäller inte är alldeles solklara. Jag fick fråga och fråga om på riksdagsförvaltningen flera gånger för att förstå vad de ansåg att Juholt hade gjort fel".



Johan Linander, justitieutskottets ordförande, menar att reglerna måste ändras och bli tydligare.


När gammelmedia havererar så får medborgarjournalistiken ta över. Heder till de bloggare som synat det här substanslösa drevet i sömmarna:


Approximationer,
Ett hjärta rött, Röda berget, Viktor Tullgren, Jonas Wikström,


Drevmedia: AB 1, 2, 3, 4, 5, 6, SvD 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, DN 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,



Kommentarer

  • Thomas säger:

    Praxis går att tolka som ett regelverk. Speciellt om riksdagslägenheterna har tydliga regler att ingen annan for bo i dem så antyder det att Riksdagen inte betalar bostadsbidrag för någon annan i någon annan boendeform heller.



    Oavsett om det är regeltekniskt fel eller inte så är det moraliskt fel av honom, tillförskansa sig skattepengar som han inte har moralisk rätt till. Det borde ingen politiker göra.

    2011-10-13 | 17:45:22
  • Staffan säger:

    Thomas: Jag håller med om att det rent moraliskt är fel att vi skattebetalare ska betala för politikernas sambos hyror. MEN, det måste ju regleras klart och tydligt i lagtexten. Det kan inte vara så att "underförstådda" regler tillämpas lite olika över tid, eller att det finns typ nån slags praxis som det är upp till ledamöterna själva att tillämpa eller inte. Och precis så verkar det vara i det här fallet. Jag undrar hur många av de övriga 31 som gjort samma fel som Juholt? Annie Lööf åkte dit på att ha trixat med sitt hyresbidrag nyligen, men slapp undan med en västanfläkt i jämförelse med detta megadrev.

    2011-10-13 | 17:54:40
  • Svava säger:

    Fast det spelar faktiskt ingen roll att det inte stod att man inte ersatte sambons del, eftersom det man faktiskt ersätter är riksdagsledamotens hyra. Det räcker att säga så.



    Jag var faktiskt i en liknande situation för ett tiotal år sedan, när jag hade hus och mellanstora barn kvar i en småstad, och bodde i Stockholm under arbetsveckorna. Jag använde efter ett tag min dåvarande pojkväns, nuvarande mans, hyresrätt som övernattningslägenhet.



    När jag ansökte om avdrag för dubbelt boende var det fullständigt självskrivet att det gällde halva hyran. Jag är inte extremt vare sig hederlig eller ohederlig, men att försöka få ut även för hans del hade varit så uppenbart fel att det inte överhuvudtaget föll mig in. Och det finns ingen praktisk skillnad mellan min dåvarande situation och Juholts.



    Så jag hoppas verkligen han åker dit så det visslar om det. Och det har inte bara med moral i sig att göra.



    Om regelverket "hyreskostnad" ska det räcka. Inget mer ska behöva preciseras.

    2011-10-13 | 18:25:36
    Bloggadress: http://svavavalkyrie.wordpress.com
  • Mattias säger:

    Bra försök... Men mesta upprördheten gäller nog inte brottet mot skrivna regler, utan mot oskrivna. Självklart betalar var och en sin del! /Mattias

    2011-10-13 | 18:31:47
  • Staffan säger:

    Svava:



    Fast jag håller tyvärr inte alls med dig om att det är självklart. Igår, innan jag hade läst citatet från Marianne Bjernbeck som jag börjar inlägget med med, eller tittat på de två olika versionerna av riksdagens hemsidas reglerverk, och läst lagtexten om "nattraktamente" som det kallas (kan länka om du vill) så tyckte jag som du att det var glasklart. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag blir överbevisad. Och i det här fallet så kan jag inte se annat än att regelverket är extremt luddigt.



    Moraliskt håller jag med dig om vad du skriver. Men regelverk måste vara tydliga och lika för alla, just eftersom alla människor inte har samma moral.

    2011-10-13 | 18:37:15
  • Staffan säger:

    Mattias: Jag vet inte vad du menar att jag försöker. Jag är inte sosse och har inget egenintresse av att rädda Juholt. Vad jag tycker om honom kan du läsa i inlägget jag skrev igår:



    http://homopoliticus.blogg.se/2011/october/utkast-okt-12-2011.html



    Men rätt ska vara rätt.



    Jag håller som sagt med om att var och en ska betala för sin del. Men reglerna ska också vara tydliga och lika för alla (börjar redan bli trött på att uppepa det).

    2011-10-13 | 18:41:27
  • Svava säger:

    OK. Vi tittar på vad lagen säger istället för regelverket.



    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1989:185&rm=1989&bet=1989:185



    Den som är riksdagsledamot bor i sin hemort, och är på tjänsteresa i Stockholm. Det betyder att ersättning för boende är att jämföra med ersättning för hotell när du reser i tjänsten. Bor du borta länge kan du komma överens med ditt företag om att de betalar en lägenhet eftersom det blir billigare än hotell.



    Om du när du är på tjänsteresa skulle välja att flytta in hos en lokal invånare gäller fortfarande samma regler: du ska skriva reseräkning för de utgifter du haft. Hennes halva av hyran kan aldrig vara din utgift.



    2011-10-13 | 18:44:56
    Bloggadress: http://svavavalkyrie.wordpress.com
  • Staffan säger:

    Svava: Jag fattar faktiskt inte din länk. Var nånstans står det något om riksdagsledamöternas hyresersättningar?



    Här har du vad jag förstår är den aktuella lagtexten:



    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1994:1065&rm=1994&bet=1994:1065#K5



    Nattraktamente



    4 § Ersättning för logikostnad i Sverige (nattraktamente) betalas med belopp motsvarande visad kostnad upp till ett högsta belopp som Riksdagsförvaltningen bestämmer. Vid särskild tjänsteförrättning i Sverige mer än 50 km från bostaden betalas dock ersättning för faktisk logikostnad som föranleds av förrättningen.



    Någon ersättning för logi betalas dock inte

    1. om Riksdagsförvaltningen tillhandahåller logi utan kostnad för ledamoten, eller

    2. vid särskild tjänsteförrättning som äger rum inom 50 km från Riksdagshuset om Riksdagsförvaltningen tillhandahåller logi utan kostnad för ledamoten eller om ersättning för logi betalas för annan bostad belägen inom denna 50-kilometersgräns.



    Oavsett vad som sägs i första och andra styckena betalas ersättning för faktisk logikostnad vid konferens med utskott, delegation, kommitté eller liknande inom riksdagen samt vid konferens med partigrupp i riksdagen. Lag (2006:998).



    5 § Kan ledamoten inte visa vilka utgifter han eller hon har haft för logi betalas ersättning för hel natt med hälften av maximibeloppet enligt 12 kap. 11 § inkomstskattelagen (1999:1229). Sådan ersättning betalas inte när resenären tillbringat natten på tåg, fartyg eller flygplan och inte heller då fritt logi tillhandahållits av en myndighet, ett trafikföretag eller motsvarande. Lag (2006:998).

    2011-10-13 | 18:55:14
  • Mattias säger:

    OK, sorry Staffan, jag bara tyckte att du tog i när du kallade mediedrevet förljuget. Litegrann "den som sa det han var det"; i ärlighetens namn gäller väl upprördheten i första hand beteendet, detta att plocka ut ersättning för sambons del av hyran, och inte brott mot eventuella skrivna regelverk. Samt i viss mån fegheten att försöka gömma sig bakom ett sådant regelverk. Förljugenheten finns väl snarare i det beteendet, och i viss mån i ditt resonemang som tar fokus från det centrala - som jag ser på saken. /Mattias

    2011-10-13 | 20:18:49
  • hebi säger:

    Håkan Juholt har sedan fyra år ingen övernattningsbostad I Stockholm. Han bor med sin sambo I en Stockholm förort. Han har alltså över huvudtaget inte rätt på ersättning för hyres kostnader för sin "övernattningsbostad". Att han väljer att inte ge korrekt information till Skatteverket är konstig. Man kan misstänka att anledningen att göra så är just dom förmån man får för att kompensera extra kostnader som är knutten till en bostad + familj I en annan ort och ett arbetsliv I Stockholm. Låtsas man bo I Oskarsham och jobba I Stockholm, då har man samma kostnader som alla andra riksdagsledamöter som bor I Stockholm, men får man en ersättning som är en bra bit högre. Snyggt, Håkan!

    2011-10-13 | 20:58:37
  • Daniel säger:

    Gissa citatet:

    "Man bör försöka följa lagar och regler, och det försöker jag göra. Men alla människor begår misstag, och jag begår misstag, och det beklagar jag"



    Svar:

    http://di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.aspx?pl=93272__ArticlePageProvider

    2011-10-13 | 21:52:21
  • Mattias säger:

    Helt off topic, men ändå: Jag är skeptisk till att kommentera på modererade bloggar (inte för att jag inte förstår varför det kan behövas...). Har dåliga erfarenheter; många bloggare tål inte kritik och sovrar efter behag. Heder åt dig som släppt igenom mina kritiska kommentarer! /Mattias

    2011-10-13 | 22:29:26
  • Staffan säger:

    Mattias:



    Men jag vidhåller fortfarande att det är ett förljuget drev. Juholt har inte rullats i tjära och fjädrar för att han är snål. Utan för "fusk", "fiffel", "brott mot regler", och liknande allvarliga anklagelser, faktiskt rena brottsmisstankar. Det krävdes att bloggare skulle börja nysta i vad som egentligen står i regelverket för att de anklagelserna skulle kunna avföras. Varför gjorde inte media sitt jobb från början och tog reda på fakta? Det är väl det de har betalt för? Det som oroar mig är den här drevlogiken, snarare än Juholts politiska framtid. Kan massmedia jaga livet ur honom på falska grunder idag, så tar de kanske någon som står mig närmare på lika falska grunder imorgon. Det är en oro som alla seriöst samhällsengagerade människor borde dela.



    Sen är det en helt annan diskussion om det är moraliskt rätt för toppolitiker att få så många förmåner, exempelvis betald hyra. Och varför ska Juholt och Reinfeldt tjäna 144000 kronor? Vänsterpartiet är det enda parti som brukar motsätta sig höjda politikerlöner när de kommer till omröstning i riksdagen. Jag har absolut inget emot att vi tar oss en titt på höga politikerlöner och förmåner, eller för den delen höga chefslöner, bankdirektörsbonusar, eller något annat uttryck för den galopperande girighet som spridit sig över vårt land, till och med in i arbetarrörelsen.



    Och jag fattar vad du menar med modererade bloggar. Det finns många åsiktsintoleranta små Adolfs där ute. Men jag gillar debatt på min blogg!

    2011-10-13 | 22:56:35
  • Staffan säger:

    Hebi:



    Många (de flesta?) riksdagsledamöterna som inte kommer från Stockholm har två bostäder, en ute i landet och en här. Titta på Annie Lööf till exempel som torskade på samma sak som Juholt. Dock utan att rullas i tjära och fjädrar.

    2011-10-13 | 23:03:21
  • anita säger:

    Om att Juholt har två bostäder: Han sitter i Riksdagen som representant för Oskarshamns distriktet (vet inte om det heter exakt så) och han MÅSTE vara skriven där. Det gäller alla andra riksdagsledamöter, också. De ska vara skrivna i sin hemkommun.



    Lite svårt att dagpendla mellan Oskarhamn och Stockholm.



    Det här handlar om att högersossar vill ha tillbaka makten, ingenting annat!



    2011-10-14 | 00:07:12
  • anita säger:

    Glömde: Om det här är en moralisk fråga, vems moral är det som ska gälla?



    Ni som diskuterar Juholts vara eller inte vara utifrån moralbegrepp, ser ni inte att ni blandar äpplen och päron? Visst har vi fått en politikerkår som seglar ovanpå - men det beror kanske på att vi andra föredrar att utöva "åskådardemokrati" = sitta framför teven och gnälla!

    2011-10-14 | 00:25:18
  • Staffan säger:

    Anita: Det är precis det jag menar med att vi behöver tydliga regler för ersättningar, som gäller lika för alla. Inte en massa svävande diskussioner om "moral". För folks privatmoral kan variera ganska kraftigt.

    2011-10-14 | 00:31:57
  • Dumbo säger:

    Juholt blir friad p.g.a ej visat uppsåt eller att det inte fanns några skrivna regler (som advokaten har hävdat).

    Men frågan är varför hans särbo ska få hela sin hyra betald av riksdagen.

    Särbo ? Hela hyran ? Juholt har ju sagt att de har varit sambo.

    Det lät annorlunda i mars:



    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/valberedningen-borde-fatt-veta_6048311.svd

    2011-10-14 | 10:49:55
  • Staffan säger:

    Håller med om att det inte finns en grund för åtal här. Ärendet kommer att avskrivas. Och förhoppningsvis kommer reglerna att tillämpas konsekvent för alla ledamöter framöver, för det här är inte bara Juholt och hans sambo, eller kulbo eller vad de nu är, som det handlar om.

    2011-10-14 | 10:59:22
  • Alexander säger:

    Birger Schlaug spekulerar på sin blogg om hur den här historien fick uppmärksamhet just när Carl Bildt börjat få det för hett om öronen:



    http://schlaug.blogspot.com/2011/10/juholt-bildt-och-principen-om-den.html



    Man får hålla med om att han har en poäng i att det var mycket lägligt.

    2011-10-14 | 13:42:39

Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar