Tips till konstfackstudenter!

Efter en rätt galen höst där självutnämnda representanter för "verklighetens folk" tävlade om att fördöma Anna Odell och andra konstfackstudenter för oansvarigt beteende och sensationslystnad så har nu äntligen "verklighetens folk" och "verklighetens politiker" hittat en formel för acceptabelt konstnärsskap. Lars Vilks är högerns, speciellt den främlingsfientliga falangens, yttrandefrihetshjälte.

Samhällsnyttig och berömvärd konst är uppenbarligen den som säger det vi redan visste;
att en del religiösa människor blir förbannade om man kränker deras symboler. En liten minoritet blir till och med militanta och  våldsamma.

Vilks kan känna sig nöjd: Hans taffliga provokation har  gett önskat resultat.
Han är på allas läppar! Jag har inte läst Vilks bok "Hur man blir samtidskonstnär på tre dagar", men frågan är om man behöver det efter att ha sett honom praktisera sina teorier. Bokia sammanfattar: "Förr tog det lång tid att bli konstnär. Det krävdes lång teknikträning för att lära sig att skapa konsten med stort K. Idag har det blivit betydligt enklare. På tre dagar kan man installera sig som samtidskonstnär om man följer de råd och anvisningar som författarna ger."

Att dunka på muslimer med en provokation för provokationens skull, är det kanske det konstfackstudenterna borde lära sig? Stryk fördomar medhårs! Häng ut en etnisk, religiös eller sexuell minoritet! Använd gärna mycket blått och gult! Rita söta bilder på rågblonda barn och kungahuset!

Bra politisk konst tar parti för de svaga och utsatta. Anna Odells verk,
vad man än anser om det, beskrev en skärva av verkligheten som den upplevs av de allra sköraste, de psykiskt sjuka. Vem tar Lars Vilks parti för? Muslimerna anser han sig ha rätt att uppfostra. I Aftonbladet säger han "Du kan inte angripa islam och indirekt muslimer eftersom de, i likhet med vänstern, är emot USA." Den sortens rättshaveristiskt skitsnack förknippar jag snarast med kommentarsfält söndertrollade av extremhögern. Andreas Malm serverar oss en del annan Vilksiania, också i Aftonbladet, och passar på att påpeka att yttrandefriheten faktiskt har några riktiga martyrer i Sverige. Människor som mördats av den rasistiska extremhögern för att de vågade stå upp för antirasism och solidaritet. Dessa människor ger jag den respekt som jag inte anser Lars Vilks förtjänat med sina hundar och sina konstiga uttalanden om muslimer. Yttrandefriheten är en absolut rättighet. Men det innebär ju inte att vi inte kan dra osmickrande slutsatser om en person baserat på hur han använder denna absoluta rättighet!

(Och som ett brev på posten kommer såklart kraven på att muslimer ska "ta avstånd"
från sju galningars mordplaner. För det är ju inte självklart att muslimer är emot mord, sådär rent allmänt, som människor brukar vara? Låt mig gissa att de som kräver detta inte kommer att utsättas för den sortens massmediala drev som Ilmar Reepalu fick smaka på efter att han sagt att Malmös judar borde ta avstånd från Israels slakt på civila i Gaza.)

 

 

 

intressant.se

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , Yttrandefrihet

 

Kommentarer

  • Jennifer säger:

    Jag älskar dig , Lars Vilks

    Jag är stolt på dig. Islamister är inte offer. De har mordet hela min familj i Iran. Jag har kommit hit att vara fri och inte under tryck. Jag älskar dig LARS. Även om de döda dig, du är djupt i vår hjärta. Du är hjälte. Du är mycket stor. Du är enda som är inte tyst. Jag älskar dig, Lars Vilks. Jag vill inte vara i helvetet Iran. Du är enda som påminner mig, att jag bor fortfarande i Sverige.

    Mvh/ jennifer

    2010-03-11 | 18:14:31
  • Jennifer säger:

    Jag har flytt Iran, vad ska jag fly nu då? Islam är här och vi som har lämnat islam är undertryck. Islamister hotar oss jämt. Jag har lämnat Islam på grund av islam handlar om HAT, TERROR, MORD och STENING. Jag orkar inte mer hat, terror och mord. Islam har ruinerat hela mitt liv. Islam är mycket farlig, vänta bara för att se. Jag har lämnat Islam men de är ständigt efter oss för att döda oss.

    Mvh/ jennifer

    2010-03-11 | 18:15:24
  • Jennifer säger:

    Vet ni vad Islam har gjort med min familj? Vi hade bara böcker och Islamister dödade hela mina familj i Iran. Jag kan inte vara tyst längre. Jag vill säga att Islam är mot allting som rör sig. Islam är mot mänskliga rättigheter. Islam är mot böcker, ritningar, tidningar och debatter. Islam handlar om piska, stena, mörda, döda och avrätta folk som vill ha demokrati. jag lämnade Islam eftersom Islam kränker mina rättigheter. Jag är kvinna och i Islam kvinnor har ingen rättigheter. Kvinnor är halva män och måste stenas tills död. Förtryck mord och terror, det är allt vad jag har lärt av islam.Islam är farlig. Islam har tagit all min familj, min barndom!

    Mvh/ jennifer

    2010-03-11 | 18:16:16
  • Religionsfrihet säger:

    Dessa bilder skulle inte publiceras i USA (som inte älskar muslimer)Hur långt har vi gått i Sverige.

    2010-03-11 | 18:27:58
  • homo politicus säger:

    "Jennifer":



    Jag har sett att du publicerar samma kommentarer över hela nätet, jag är inte så road över att du använder min blogg som ett klotterplank för klippa och klistra.



    Om du verkligen är från Iran och vet något om muslimer så borde du också veta bättre än att dra alla över en kant och göra generaliseringar på det där sättet. Det spelar bara de krafter som inte vill ta emot flyktingar från muslimska länder i händerna att låtsas att alla muslimer är en enhetlig massa som tänker och tycker likadant, när de är individer med vitt skilda åsikter, precis som alla andra. Islam som religion är väldigt varierande, preci sosm kristendomen, och hur den praktiseras skiljer sig mycket mellan olika länder.



    Hade muslimhatarna och islamofoberna fått bestämma hade vi inte tagit emot några flyktingar från Iran alls, eller några andra länder för den delen.

    2010-03-11 | 18:28:13
  • Björn säger:

    Lars Vilks låtsas att han vill dra sitt strå till stacken för att diskutera islam, men sanningen är precis som du påpekar nog den att han tyckte att det var lite för tyst om namnet Vilks. Folk verkar ha tröttnat på hans svartbyggen i nationalparker, så vad kunde passa bättre än att rita en ful liten teckning och skapa surr. Vilks har misslyckats på alla sätt och vis att förklara varför han ritade bilden och vad det är han vill åstadkomma med sin provokation. Han är en nolla!

    2010-03-11 | 20:22:33
  • Jennifer säger:

    Jag är verkligen från Iran. islam handlar verkligen om terror. Mina systerar som heter Azam och Jalile har blivit avrättat. Mina morbror som heter Mahmoud, Ali och manuchehr har blivit avrättat, och skjuten tills död. Min familj har betalt pengar för kulorna för att ta deras lik!!!!!Mina kusiner som heter Javad och Mehran har blivit också avrättat. Det är svårt att se Islam handlar bara om terror. det är vad jag har upplevt från Islam. islam dödade hella min familj. Men ni vill inte se. Ni har en glasögon som gör er blind. Åk till Iran, bli avrätta, döda, stena och mörda, sen försvara den hemska och fruktansvarda religion.

    Jennifer

    2010-03-11 | 21:08:43
  • homo politicus säger:

    Kom igen nu Jennifer, det är ingen som försvarar mullorna i Iran här. Vänstern var engagerad mot det religiösa förtrycket i Iran långt innan någon annan, inte minst eftersom det var den iranska vänstern som drabbades hårdast av det.



    Men du vet lika väl som jag att alla muslimska länder inte är som Iran. Att som du gör i dina inlägg ge sken av att alla muslimer är fanatiker och tänker likadant spelar bara muslimhatarna i händerna, och kan få som följd att exempelvis flyktingar från Iran inte får uppehållstillstånd i Sverige. Är det bra? Hade de människorna fått bestämma hade inte heller du fått komma hit.



    Självklart så beklagar jag verkligen att du tvingats uppleva det du skriver om! Om den gröna revolutionen i Iran lyckas avsätta Ahmandinejad och anhang är jag den förste att fira!

    2010-03-11 | 21:22:30
  • homo politicus säger:

    Inga oförskämdheter och personangrepp på den här bloggen!

    2010-03-11 | 21:25:02
  • Jennifer säger:

    Ni är blind. Ni vill inte se. Vad är skilnader mellan er och Mullor? Om satt i denna hemska plats som jag sitter , fattade du ved betyder islam. Tyvärr ni har inte förlörat. Jag tycket synd om er. Alla som säger islam är inte bra har fel och ljuger. Ni då ? säger ni sanningen. Vilka vidriga människor som anklaga andra för lögneri. Jennifer

    2010-03-11 | 21:30:37
  • Jennifer säger:

    Ni är inte värd att diskutera med er.

    2010-03-11 | 21:32:52
  • homo politicus säger:

    Du diskuterar ju inte, som i att bemöta något av det jag skriver, du bara kör på med din egen monolog.

    2010-03-11 | 22:11:55
  • Linda säger:

    Jennifer... om vi nu ska hålla oss till din logik, vilken inte är logisk alls. Så kan jag visa att islam inte står för det du säger genom att säga att min make är muslim och han är hur kärleksfull som helst. Så.. nu har jag bevisat att islam/alla muslimer inte är som du säger och därför har du fel. >_>



    Ta och läs det som Homo Politicus skriver i sina kommentarer till dig istället för att ta på dig en offerkofta och AK4 och skjuta vilt omkring dig. Du skjuter dig själv i foten också om du nu skulle vara från Iran så gör du alla flyktingar en björntjänst.



    Inse att det finns idioter av alla dess slag i världen. Det finns muslimer som dödar och det finns de som är emot sådant. Islam säger inget i sig självt. Det är endast när det tolkas som det säger något och då endast för den som tolkar.

    Eller har du hört talas om böcker som talar av egen kraft? Skicka mig isåfall den boken för det vill jag gärna höra.

    2010-03-11 | 22:46:50
    Bloggadress: http://sugarberry-delight.blogspot.com
  • SolGuru säger:

    Vilket världsfrånvänt trams. Ska man provocera makten i Sverige idag ska man använda rågblonda barn, ja. Man ska framhålla traditioner, folk, kultur och religion (utom möjligen då Islam, som normalt sett är romantiserad på ett sätt som ingen annan tro, särskilt inte kristendomen, är idag). Det är radikalt, och det är protest.



    Att harva samma tröttsamma egalitarism och idiotromantik, som hela den västerländska kultureliten, och till stor del politiken, gjort sedan åtminstone 1968, men egentligen sedan 1945 och för att vara helt ärlig ännu längre, är inte "riktig konst" ens enligt de korkade premisser som säger att konst alltid ska vara subversiv.



    Det är färdigt med lekstugan nu. Sedan är Vilks rätt kass i alla fall, men att våga "sparka nedåt" är idag att sparka uppåt, tro inget annat.

    2010-03-11 | 23:03:33
    Bloggadress: http://solguru.motpol.nu
  • homo politicus säger:

    Ja islam är verkligen "romantiserad" du. Det är därför varannan politisk diskussion handlar om de där hemska muslimerna som ska komma hit och föröka sig och tvinga oss alla att bära slöja och äta halalkött. Det kallar jag romantik av den högre skalan.



    Du lever uppenbarligen i den högerextrema uppochnervända världen, som en titt på din blogg ger vid handa. Jag vet inte om diskussionen om Anna Odell och konstfack tog sig in under skygglapparna. Annars kan jag berätta att inte minst regeringen, alltså den högsta beslutande makten i vårt land, var snabba med att ge sig in i debatten och leka konstkritiker. Göran Hägglund skulle nog inte ha nåt emot rågblonda barn och kungapoträtt. Så man undrar ju vilka du menar skulle vara så hemskt dominerande och bli så hemskt uppretade av den sortens intetsägande artisteri? En liten grupp människor med radikala åsikter i kulturvärlden som alltid i extremhögerns spegelvärld utmålas som Eliten Som Bestämmer, trots att den verkliga makten sitter någon helt annanstans?



    Om ni på högerkanten någonsin sparkade uppåt skulle jag ju kunna släppa en del av mitt agg mot er. Men den sorgliga sanniingen är att ni är nyttiga idioter som sparkar neråt på alla minoriteter ni kommer åt, samtidigt som ni slickar den ekonomiska makten, den som verkligen betyder något, i skrevet.



    2010-03-12 | 00:22:44
  • jan säger:

    alla islamofober borde ta en studietur till malaysia

    2010-03-13 | 06:51:54

Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar