Med all respekt valberedningen men...


N

i inte haft ett lätt jobb med att vaska fram den bästa partiledarkandidaten i ett så starkt startfält. Alla har imponerat på mig någon gång under den här processen. Alla har någon särskild kvalitet som man kan ana skulle kunna lyfta (v) mot högre höjder.


Jag gick ut rätt tidigt och pushade för Jonas,
för att jag tycker att han uppfyller några kriterier som jag tror är livsviktiga för vänsterpartiet. Jag är såklart mycket glad över att valberedningen landat i samma slutsas. Men, med all respekt för ett väl utfört arbete valberedningen, så hoppas jag ändå att vänsterpartiets partiledare efter kongressen 2012 kommer att heta Jonas Sjöstedt OCH Ulla Andersson. Och om det istället skulle bli Sjöstedt OCH Rosanna Dinamarca så skulle jag inte hänga läpp för det. Läs mina argument för delat (utökat!) ledarskap!


Hur det än blir med det så känner jag mig lite stolt
över att tillhöra ett parti som utser sin(a) partiledare i en så öppen och demokratisk process. Den toppstyrning och den diktatoriska partikultur som råder inom t.ex. knapptryckarkompaniet moderaterna, som vi kunde läsa om i veckan, känns långt, långt borta. Och tur är väl det.


DN 1, SvD 1, 2, 3, 4, 5, AB 1, SVT 1,


Kommentarer

  • Max Nyberg säger:

    Håller med dig angående valet av Sjöstedt. Han är stark och går inte på vad som helst. Bland annat var han ytterligt tveksam inför (v):s drogliberala strävanden och menade att de borde kollas upp bättre först. Han är stark på EU-sidan också. Gärna ett radarpar, men tyvärr tyckern jag diMarca visat prov på svagheter som inte är förenliga med partiledarskap (Newsmill etc). Men hon kanske kan få assistans.



    OFF TOPIC: tröttnade du på diskussionen angående islam på Nyhetsmixern eller har du inte sett filmen än? Skrev iaf ett svar på din näst sista kommentar som lite grand förklarar mitt synsätt. Det kan du ju kommentera. Om du alls är intresserad.



    PK: ser på din hemsida att du är bekännande PK-ist. Oavsett om du är sekulär svensk, muslim eller islamistisk infiltratör, så vill jag fästa din uppmärksamhet på att Politisk Korrekthet "inte har någon herre". Att vara PK är att vända kappan efter vinden. Just nu är du alltså i symbios med Reinfeldt och Alliansen. Ty det är de som styr. Aldrig ser man att media kritiserar denna makt.



    Är det verkligen vad du vill?

    2011-12-12 | 11:50:54
    Bloggadress: http://nymax.wordpress.com
  • Staffan säger:

    Hej Max!



    Drogliberala strävanden, hrm hrm... Jag antar att du menar att vi inte vill fortsätta tillämpa en av världens mest korkat repressiva narkotikapolitiska regimer längre och satsa enorma polisresurser på att jaga tämligen harmlösa brukare? Effekterna av den svenska narkotikapolitiken kunde vi läsa om rätt nyligen: polisen fixar och trixar med statistiken (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4716178) och den öppnar för brutala möjligheter till rättsövergrepp som det som hände Jesper Nilsson i t-banan (http://tuggarna.posterous.com/polisen-som-mitt-i-tunnelbanan-star).



    Jag tröttnade inte på diskussionen men har haft ont om tid över för debatter. Tittar över så snart jag hinner! Angående PK-ismen så är det ju lite roligt att du säger det, det har varit mitt argument mot SDarna i hundra debatter, och jag använde det rätt nyligen i ett inlägg om SD här på bloggen: det som är politiskt korrekt för tillfället är nog snarare medelklasstockholmskt borgarblått kombinerat med en lagom dos folkpartistisk smygrasism. Jag skulle inte säga att PK är synonymt med "att vända kappan efter vinden" men kanske snarare "konventionalitet". Den mest politisk inkorrekta åsikt (en av dem åtminstone) som jag kan tänka mig just nu är väl att vi borde införa ekonomisk demokrati, en av mina käpphästar. Anledningen till att jag lade upp det i bloggrubriken var att jag vill retas med eventuella läsare med extremhögersympatier, och kanske också provocera dem till att ta en debatt om politisk korrekthet :)

    2011-12-12 | 20:35:50

Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar