FRAvlyssning med förhinder

Igår skulle så FRAs kablar kopplas in. Men SvD rapporterar idag att de fått tekniska problem. Det kan ni ha, FRA! Om ett år, när oppositionen vunnit valet, kommer förhoppningsvis en skrotning av FRA-lagen vara bland det första man tar sig för. Det knappa år som återstår får vi väl försöka leva med att staten kan vara inne och nosa på vår elektroniska kommunikation. Övervakningsanhängarna lugnar förstås med att det inte kommer att hända, och om det händer så händer det bara såna som förtjänar det. Men storebrors undersåtar har i det här fallet vädrat en sund skepsis. Alla såna här system tenderar att missbrukas!

Jag vet inte om jag är extra paranoid,
men jag har redan börjat tänka mig för innan jag skriver något som kan misstolkas. Inte vill jag att ett opassande skämt om för staten spännande materia, som Al Quaeda eller knark, ska fastna i något filter och läsas av en oförstående byråkrat. Ett av syftena  med övervakningsmekanismer som FRA är att inpränta den sortens självcensur. Vet man att någon kanske lyssnar så funderar man ett varv extra på vad man säger.

Annars har vi ju haft en livlig, ibland hetsig debatt i dagarna mellan pirater och vänsterpartister om EUs Telekompaket. Vänsterns Eva-Britt Strandberg röstade nej, piraternas Christer Engström ja. Piraternas kritik av vänstern har iallafall gett mig deja vu-känslor från FRA-debatten. Med skillnaden att det då var piraterna, liksom övriga FRA-motståndare som fick höra att man bara ägnade sig åt plakatpolitik när man ville stoppa ett förslag som innebar rättsosäkerhet för internetanvändare. Då var det Fredrik Federley, Annie Johanssson och anhang som framställde sig som realistiska kompromisspolitiker som försökte göra det bästa av en svår situation.

Nu går meningarna vitt isär om huruvida Telekompaketet verkligen innebär ett skydd eller fritt fram för avstängning av fildelare. Framtiden får utvisa vem som hade rätt. Piratpartister ser jag hellre som allierade än motståndare. Hoppas bara att deras representant inte blev rundad av proffspolitikerna och eurokraterna där nere i Bryssel, vilket nog är lätt hänt för en nybörjare.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar