Ska Maud ge Saab dödskyssen?

Bilindustrins problem för tillfället är att ingen jävel vågar köpa en bil i en galopperande lågkonjunktur. Para det med att hela världens banksystem står och väger på en knivsegg, vilket gör det omöjligt att få loss krediter till verksamheten och du får det läge vi är i idag, där inte bara Volvo och Saab, utan även deras konkurrenter och moderbolag ligger risigt till. Att i ett sånt läge inte erbjuda en bro över avgrunden är bara tjockskalligt. Konjunkturen kommer att vända, folk kommer att börja köpa bilar igen. Frågan är bara om vi då har kvar några svenska biltillverkare.
Men bilindustrin har också ett annat problem. Man har inte kunnat bygga bilar som är anpassade till den tid vi lever i. I biltillverkarnas värld är oljan en oändlig resurs som alltid kommer att vara billig, och man har antingen gäspat ointresser

Varför biljättarna inte velat bygga bilar för 2000-talet kan man bara spekulera om. Miljöengagemanget är väl inte på topp i företagsstyrelserna kan man misstänka. Oljeberoende verkar vara lika svårt att kicka som heroin. Men det är återigen bevisat att kapitalismen inte är ett ekonomiskt system som klarar av att planera för framtiden. Som Gilly påpekar så har de flesta framgångsrika industrier lutat sig rätt hårt på statligt stöd någon gång under sin uppbyggnadsfas. Staten är helt enkelt bättre på att tänka långsiktigt (i bästa fall) än kapitalister. Alltså är det passande att staten nu tar över de biltillverkare som bevisat att de inte klarar av att stå på egna ben och styr om produktionen till bilar som folk faktiskt vill köpa och som inte spyr ut en massa gaser och partiklar i atmosfären som sabbar klimatet och gör människor sjuka. Slå två flugor i en smäll, som det heter!