Främlingsfientlighetens märkliga psykologi
"SD är rädda för det komplicerade" konstaterar psykoanalytikern Thomas Böhm i en intressant debattartikel i DN och tar sig en titt på den svenska främlingsfientligheten utifrån en lite annorlunda synvinkel.
Att försöka förstå sin politiske motståndares psykologi brukar som ett brev på posten leda till anklagelsen att man "vill ha det som i Sovjet", där oliktänkande ofta stämplades som kliniskt vansinniga och medicinerades eller internerades. Men inte desto mindre är det berättigat, speciellt i fallet Sverigedemokraterna. När man försöker tränga ner lite djupare i vad detta märkliga parti egentligen står för, vad som är kärnan, är det som att famla i dimma. Luddiga fraser om att "bevara det svenska" och "bekämpa mångkulturalismen" spelar an på känslosträngar hos de som partiet lyckas övertyga, men vad betyder de egentligen? Ingen Sverigedemokrat har någonsin lyckats förklara "svenskhet" för mig på ett övertygande sätt. Vilket inte är så förvånande: ju mer världen har öppnats för oss genom nya sätt att kommunicera och resa, desto lättare tar vi till oss nya intryck. Svenskt som surströmming, eller svenskt som pizza och falafel?
Som Böhm påpekar är det snarare det lilla främlingsfientliga partiet som är en obskyr och extrem företeelse i det svenska samhället. Om man ändå kan hitta någon gemensam nämnare och bärande tanke i vårt lands nutidshistoria så är det solidaritet, tolerans och respekt för människovärdet. Sverigedemokraterna avviker på alla de punkterna från "normen", men vi tolererar dem så länge de inte ger sig på oss som inte delar deras svart-vita och hatiska världsbild.
Projektion är ett begrepp inom freudiansk psykologi som handlar om att överföra svagheter på andra som man inte vill se hos sig själv. Extremhögerns fäblesse för att hetsa mot muslimer kan ses som ett utmärkt exempel på projektion i stor skala. Man anklagar muslimer för att vara intoleranta, och vill straffa dem genom att inte tolerera några uttryck för den muslimska tron. Man anklagar muslimer för att ha en dålig kvinnosyn, och tar sedan tillfället i akt att berätta hur mycket man hatar feminister. Man säger att muslimer förföljer homosexuella, och glömmer bort att de som utför hatbrott och hetsar mot HBT-samhället i vårt land är högerextremister. Listan kan göras längre.
Det är en rätt pervers ironi att det parti som skrämmer oss med hotet från de intoleranta främlingarna själva är det största hotet mot tolerans i vårt land. Men inte förvånande egentligen. Extremhögern och den religiösa fundamentalismen, av vilken kulör det nu må vara, har en historia av att spela varandra i händerna och vara varandras bästa vänner. Ska man förstå det samspelet måste man också titta på psykologin bakom. För om man bara försöker analysera de politiska argumenten blir man inte mycket klokare.
DN har också en ledare idag på temat, som handlar om hur det danska samhället blivit alltmer intolerant, just eftersom extremhögern samspelar med religiöst intoleranta krafter. Varje incident används av extremhögern som en anledning att kräva mer repression, mer intolerans och mer institutionell rasism. På så sätt formar våra egna intoleranta och extrema rörelser om våra samhällen i sin egen avbild, genom att spela på vår rädsla.
(En annan högintressant artikel om politisk psykologi, som tar sig en titt på det proggressiva psyket, hittade jag på Alternet häromdagen. Den handlar om amerikanska förhållanden, men är intressant för en svensk också. Är vänstern för desillusionerad och deprimerad för att i dagsläget kunna kämpa effektivt? Det frågar sig psykologen Bruce E Levine, och får ett svar av aktivisten Les Leopold, som väl bäst kan sammanfattas som "dont mourn, organize!".)