DN har en mission


D

et är direkt felaktigt att - som vissa gör - kalla DN för Sveriges Pravda. Den lite malligare morgontidningen, för att låna Jan Guillous ord, använder trots allt inte det kyrilliska alfabetet. När det gäller hyllningskörerna till den rådande ordningen och statsmakten däremot - jämt skägg. Vem kan väl glömma svärmerierna för Anders "känns han inte lite för stor för Sverige?" Borg och hans vältränade bringa?


Det är helt följdriktigt att ett regeringsorgan ger Bengt Ohlsson tre helsidor för att hata mot alla som kritiserar regeringen och den rådande politiska ordningen. Alltså samma sak som han ägnade sig åt i sina DN på Stan-krönikor senast jag brydde mig om att läsa dem, för en sisådär tre-fyra år sedan. Det enda som vore förvånande med detta skulle väl vara att någon blev förvånad. Men lite höjer jag ändå på ögonbrynen åt dagens recension av Felicia Feldts bok om sin traumatiska barndom:


"Här har boken en del beröringspunkter med Bengt Ohlssons redan klassiska uppgörelse med kulturvänstern, den samhällsklass vars självbild sägs vara att ”knulla runt en aning, unna sig ett glas eller kanske rent av jazzigare njutningsmedel, krisa i själen, klä sig knasigt”.

Anna Wahlgren, i sin dotters tappning
, förkroppsligar just schablonbilden av en pretentiös kulturelit, ett kotteri av självutnämnda experter med tvärsäkra svar på livets alla gåtor. Och det är kanske så jag till sist måste läsa Felicia Feldts självbiografi: som ytterligare en dimension av min generations vägran att sluta fred med 40-talisterna."



Ursäkta mig, men är verkligen sammanklibbningen Anna Wahlgren - "kulturvänstern" helt lyckad? Nu var det ju ett tag sedan hon figurerade som mest i media, mitt minne kanske bedrar mig, men jag har för mig att hon på den tiden hon hade klippkort i TV-rutan så fort barnuppfostran var på tapeten förespråkade en rätt auktoritär och självgod uppfostringspedagogik och - vill jag minnas - gick i klinch med mer antiauktoritära pedagoger som stod på en stadigare vetenskaplig grund och väl isåfall skulle svara bättre mot den för DN nuförtiden evigt spökanden "kulturvänstern". Någon annan som delar denna minnesbild?


Jag har heller aldrig vad jag vill minnas hört människan uttrycka en enda vänsteråsikt, eller radikalt samhällskritisk åsikt överhuvudtaget. Tvärtom har jag fått ett ganska solitt borgerligt intryck. Om det inte är något som råkat passerat under min radar så är det intressant att se hur också DNs litteraturknuttar nu lånar sina tangentbord till projektet att väva en sammanhängande propagandamatta där "kulturvänstern" blir problemet som ska röjas ur vägen, i ett samhälle där högern redan tagit ett järnhårt grepp om såväl den den politiska som ekonomiska som massmediala makten. In med Anna Wahlgren i ringen också! Visst får man lust att bara pissa lite på dem va, efter att ha läst Jens Liljestrands vällustiga citering av "Benkes" "klassiska uppgörelse": runtknullande, supande, haschrökande psykfall i fula kläder!? Hur fan lyckades dom någonsin sätta ihop en endaste fri teaterpjäs, dessa vrak? Vad gör dom överhuvudtaget innanför tullarna? Ombildade vi inte till bostadsrätter för att slippa såna där? Och jävliga mot sina ungar var dom tydligen också!


Fiendebilden är klar: 2012 måste bli året då vi en gång för alla gör upp med det hundratal radikala bohemer som har mage att tro att de har rätt att kritisera Rajraj och hans grabbar. När Sveriges kulturliv kan sammanfattas med "Da Buzz" så kommer vi äntligen att kunna räta på ryggen och vandra hand i hand mot framtiden, som ett enat, välklätt, ickekrisande och alkoläskdrickande folk!


Uppdatering:
Mest synd är det alltid om Marcus Birro, såklart! Expressen:


"Det är nog ingen överdrift att påstå att jag själv fallit offer för nämnda kulturvärlds totala brist på respekt. Man rör sig inte fritt och ostraffat mellan folklighet och elit i det här landet. Vid flera tillfällen har jag av en uppskattad kulturcelebritet fått rådet: "Sluta med dina pajaskonster. Sluta vara med i tv. Sluta skriv om italiensk fotboll. Sluta lisma för Kristdemokraterna. Du är bättre än så."


AB 1, SvD 1, DN 1,




Kommentarer

  • g0x säger:

    Underbart klarsinne och dekonstruktion av "Nya" Moderaternas "det är väl inte så farligt med lite lägre skatter"-samhälle. TACK! Länkar detta.

    2012-01-12 | 10:31:31
  • Misan säger:

    Du har helt rätt - exakt så tänkte jag när jag läste Lijestrand recension. AW är allt annat än vänster - hur sjutton får har det till att hon skulle vara det?

    2012-01-14 | 23:01:04
  • Staffan säger:

    Eller hur Misan! Räcker det med att dricka rödvin för att kvala in eller?

    2012-01-14 | 23:11:48
  • Rapa Nui säger:

    Liljestrands hjärnsläpp - är det helt enkelt att han är för ung? Tror alla som är under 40 att alla i AW:s generation var vänster? Hon som var emot daghem!

    2012-01-23 | 23:13:39

Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar