Privatiseringslekstugan i t-banan
D
en privatiseringsorkan som dragit igenom vårt land de senaste 20 åren har inte skonat Stockholms tunnelbana, en gång kärnan i en väl fungerande lokaltrafik. Nu börjar vi kunna utvärdera resultatet: En total entreprenadsörja där ingen vet vem som har ansvar för vad. Personal som skräms till tystnad. Trasiga tåg som skickas ut i trafik och ökar olycksrisken. Allt sämre arbetsvillkor för de anställda. Vad man kunde vänta sig, med andra ord. Men goda nyheter för några moderata kärnväljare - bilfabrikanterna.Igår hade TV4s Stockholmsnyheter ett längre inslag om Stockholms tunnelbana. Det var mycket sevärt, så jag lägger upp det:
Utskrift av första delen:
Hallåa: "Kraftig underbemanning som leder till inställda tåg. Spärrvakter som inte får gå på toaletten. Trasiga tåg som inte är tillräckligt säkra som skickas ut i trafik. Ja det här är bara några av de punkter som anställda inom tunnelbanan vittnar om i en ny rapport som TV4-nyheterna Stockholm tagit del av. SL får nu massiv kritik i den här rapporten från olika håll."
Reporter: "Hur pass säkert är det att åka tunnelbana idag?"
SEKO-representant: "Det är inte säkert. För det första så får våra medlemmar inte laga vagnar som har gått sönder. Utan det är bättre för TBT att låta dåliga vagnar vara ute och rulla. När vi kör tunnelbanan på gröna linjen så vägrar MTR att det ska finnas personal så att alla tåg kan komma i tid. Det är inte säkert i Stockholm!"
Läs hela rapporten: Verkligheten på spåret!
AB 1, DN 1, 2, 3, SvD 1, 2, 3,