Stefan Löfvén får hoppas på Caremas nye reklamchef!


C

arema nyanställer på sin kommunikationsavdelning. Ny reklam- och informationschef. Uppdrag: ansiktslyftning! "En stor utmaning", så beskrev den nye informationschefen Susann Bodin jobbet i en kommentar till ABC. En blir lite nyfiken på vilken lön som dylikt kamikazeuppdrag motiverar.


Nye reklamchefen Anna Sebart utlovar
"välriktade kommunikationsinsatser" framöver och menar att hon tog jobbet med att putsa upp Caremas skamfilade fasad - för att hon "tycker att vård och omsorgsfrågor är viktiga."!


Första dagen på jobbet kunde kanske ha börjat bättre. Dagens inrikesnyhet: tre fjärdeldear av de socialdemokratiska arbetarekommunerna ger Stefan Löfven och den socialdemokratiska partitoppen bakläxa och vill förbjuda vinster och riskkapitalister i välfärden. Sossarna, som plågade vacklat och velat fram och tillbaks i den här frågan, verkar nu redo att gå på vänsterpartiets linje. Om gräsrötterna får bestämma! Ska vi kalla det "Caremaeffekten"? Vi får väl se om Anna Sebarts "välriktade kommunikationsinsatser" kan vända detta.


Det svider förmodligen i skinnet
också på Stefan Löfven. De många ryggdunkar han fått från från borgerliga ledarskribenter (ja, till och med den kristna högerns Göran Skytte blev "upprymd" av tillsättningen av Löfven och konstaterar att "För mig som borgerlig är han ett bra val") kan väl inte kompensera det faktum att han går i otakt med sin egen partiapparat i en så viktig fråga? Och det är nog inte den enda.


Det vore intressant att veta hur arbetarekommunerna ställer sig till hans snabba kovändning om europakten? LO är iallafall inte glada.


Nog för att jag unnar sossarna lite arbetsro och goda opinionssiffror efter en helvetesvinter. Men hur mycket  av "Löfveneffekten" grundas i politik? "Stålmannen" har inte gjort några större avtryck och när han väl satt ner foten så har det varit högerfoten. Inte fan återvinner sossarna förlorad mark tack vare att de lovar Carema fortsatta vinster, eller skriver under den pakt som Juholt kallade "en smyganslutning till euron". De vinner tillbaks väljare trots sin politik och tack vare en massmediabevakning som undviker att prata om sakfrågorna och istället fluffar på om "bra stämning" och "stort förtroende".


Löfven får väl hoppas på fortsatt innehållslös men entusiastisk mediahype. Och att Anna Sebarts "välriktade kommunikationsinsatser" gör det lite lättare för honom och den socialdemokratiska partiledningen att försvara den marknadsfundamentalistiska lekstuga som tillåter Carema, Attendo och andra parasiter att växa sig feta och belåtna på skattepengar. Kanske de socialdemokratiska gräsrötterna kan vaggas till sömns igen?


Bloggat: Nemokrati om europakten, Ett hjärta rött om sjuka som uppmanas söka liggande jobb, Jonas Wikström om sossarnas ickelinje,


AB 1, SVT 1, 2, SvD 1, DN 1,






Kommentarer


Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar