Rödgrön ledning i Stockholm!
Äntligen lite glada nyheter från huvudstaden: med hjälp av miljöpartiet seglar vänsterblocket om borgarna! Såna mätningar har vi inte varit bortskämda med på sistone. Högern har en stark ställning i stan, åtminstone moderaterna (kristdemokraterna och centern utraderas i den senaste mätningen). Stockholm har blivit en rätt småborgerlig stad, full av karriärbyggande bostadsrättsägare som gjort sig en tjusig hacka på att köpa sin lägenhet till underpris av det offentliga. Såklart en tacksam grogrund för ett parti som inriktar sig på att smörja över- och medelklassen.
Men här finns också många trendkänsliga, miljömedvetna och hyfsat socialt engagerade väljare, som nog känner sig skapligt vänster, även om de byter parti som en annan byter kalsonger. Sossarna går fortsatt dåligt och vänsterpartiet står och stampar, långt borta från de nivåer de hade för några val sedan. Miljöpartiet däremot skräller rejält, 18 procent är inte fy skam!
Frågan som inställer sig är ju vad de här siffrorna skulle innebära för politikens innehåll om de också blir valresultat? Om sossarna blir mindre än miljöpartiet och vänstern tillsammans, kan de fortfarande gå vidare med dumprojektet förbifart Stockholm som planerat?
Jag är rätt dåligt insatt i vad miljöpartiet vill göra på lokal nivå här i Stockholm; men jag läste i ETC att de inte står bakom vänsterpartiets förslag om nolltaxa på SL. Bland annat oroar de sig, lustigt nog, över att det skulle leda till "överutnyttjande".
Som vanligt så efterlyser man ett klassperspektiv som aldrig riktigt vill infinna sig i deras analyser. Helt skattefinansierad kollektivtrafik skulle innebära en omfördelning från de rikaste och bilåkarna till de mindre rika som tvingas åka kollektivt vare sig de vill eller inte. Dessutom innebär det att man kan spara en massa pengar som idag läggs på onödiga kontrollanter, biljettförsäljare och vaktbolag. Om dessa argument inte är tillräckliga för miljöpartiet så borde verkligen miljöargumentet vara det. Men istället oroar de sig för att folk ska börja åka för mycket kollektivt. Var inte målet att få folk att ställa bilen hemma?
Jag undrar också hur miljöpartiet ställer sig till utförsäljning av kommunal verksamhet och tillgångar. Stockholm har drabbats svårt av borgerlighetens privatiseringsmani den här mandatperioden, vilket lett till många avslöjanden om hur vår gemensamma egendom slumpats bort för småslantar till privata investerare som gjort sig snorrika på allas vår bekostnad.
Istället skulle Stockholm behöva en rejäl investering i vår gemensamma infrastruktur: fler bostäder måste byggas, kvalitén i vården, skolan och omsorgen måste höjas, kollektivtrafiken måste byggas ut rejält och bli om inte gratis så billigare! Det krävs med andra ord politiker som har visioner och vågar använda de medel som står till deras förfogande för att genomföra dem, inte bara rycka på axlarna och önskedrömma om att privatiseringar ska lösa problemen.
Läs även andra bloggares åsikter om Miljöpartiet, Stockholm, val 2010, Förbifart Stockholm, Moderaterna, Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, nolltaxa på SL, Johan Ehrenberg