Bloggens nya kläder

S

om återkommande besökare (jo det finns några stycken, roligt nog) märker så har homo politicus fått nya kläder. Den gamla svarta stassen är avlagd, den blev lite tråkig i längden. Nu är det ljusare, gladare färger och förhoppningsvis lite mer lättläst.

Att försöka få stilmässig ordning på hemsidor är onekligen ett kapitel för sig. Det är inte alltid idén man har i huvudet är så lätt att förverkliga i <html> och om man ändå får till något man är nöjd med så skiftar resultatet mellan olika webbläsare. Jag är ändå nöjd med helhetsintrycket även om jag säkert kommer att snickra vidare i det lilla. Många politiska bloggar ser rätt lika ut: skribenterna lägger allt krut på texterna och väljer en standardmall ur något blogghotells menyer. Jag hoppas att homo politicus står ut lite från mängden och att det hjälper er läsare att komma ihåg den och såklart får er att återvända.

Vad tycker du?


Kommentarer

  • Lasse Strömberg säger:

    Egentligen gillade jag inte den förra layouten speciellt bra. Men nu måste jag tyvärr säga att jag skulle föredragit den tidigare jämfört med den nya.

    Men det viktiga är att du själv är nöjd.

    2010-08-10 | 19:48:31
    Bloggadress: http://fotolasse.se
  • Ulf Vargek säger:

    Riktigt snygg blogg. Bara att gratulera.

    2010-08-10 | 19:51:28
    Bloggadress: http://ulf-vargek.blogspot.com/
  • Johannes säger:

    Jag måste nog hålla med Lasse. Den här blir lite väl ljust för min smak och då var nog den förra lite bättre, även om det var lite väl mörkt tema. Men huvudsaken är givetvis att du blir nöjd.

    2010-08-10 | 20:01:15
    Bloggadress: http://johannesc.wordpress.com
  • Staffan säger:

    Jo, det är ju bra om jag är nöjd, men också viktigt att inte formen kommer i vägen för budskapet. Helst ska de ju dra åt samma håll. Åtminstone inte lägga krokben för varandra. I mina ögon är texten mer lättläst nu mot en vit bakgrund och med ett mindre klumpigt typsnitt än courier. Men som sagt, jag snickrar vidare i det lilla. Det är kul också!

    2010-08-10 | 21:38:30
  • Jinge säger:

    Det är inte speciellt lyckat att använda rött + orange när det gäller text. Det bör absolut vara svart/mörkgrått mot en ljus bakgrund. Om besökarna får huvudverk och får sitta och kisa så kommer de att tröttna.



    Sedan måste jag nog tillägga att textheadern stör oxo.. :-)



    Det skulle säkert hjälpa att bryta ner den vita bakgrunden ett eller ett par steg åt grått, tycker du att kontrasten mot svart blir för våldsam så kan du testa mörkt grå.



    Men visst, det är snyggt och klatschigt, men det tröttnar du och bloggens besökare på snabbt som attan.

    2010-08-10 | 21:53:59
    Bloggadress: http://jinge.se
  • Jinge säger:

    Jag vet att huvudvärk stavas med "ä" :-) Tänk på att jag är född och uppväxt i fjollträsk.. :-P

    2010-08-10 | 21:56:14
    Bloggadress: http://jinge.se
  • Staffan säger:

    Jinge: jag har också varit inne på att ge textblocken en mörkare färg för bättre läsbarhet. De var mörkbruna från början. Kanske återvänder åt det hållet, för visst har du rätt i att en mörkare färg på texten lyfter fram den i förhållande till andra element på sidan och förmodligen förbättrar läsbarheten.



    Du kan också mycket väl ha rätt i att en mer avskalad och klassisk form vinner i längden. Många tycker nog att en lekfull färgrik form ger ett oseriöst intryck. Men å andra sidan - om man inte får leka på internet, var får man göra det då? Själv misstänker jag att mer försiktigt och stilrent formgivna bloggar får svårt att stå ut från mängden. Det finns så många bloggar nu att man nog får anstränga sig lite extra om folk ska minnas just ens egen, om den inte redan är etablerad. Men smaken är ju som bekant som baken :)

    2010-08-11 | 18:28:21

Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar