Burkadistraktions-masturbation

Tydligen upptogs en stor del av radiodebatten mellan Sahlin och Reinfeldt häromdagen av en skuggboxning om burkans vara eller icke vara. Det kunde nog inte ha blivit på något annat sätt, med tanke på hur mycket stryk den borgerliga regeringen fått på sistone. Jag säger inte "sjukförsäkring" så har jag ingenting sagt.

Som vänstern väl vet så har högern en dålig vana.
När argumenten tryter så växlar de gärna spår, och för in otippade bubblare i diskussionen. Det kan vara t.ex. "Stalin", "Nordkorea", "Bin Laden", eller något annat lika rysligt som ovidkommande. Så istället för att diskutera regeringens politik, som drabbar miljoner människor genom ökade klassklyftor, arbetslöshet, nyfattigdom och arbetstvång även för döddsjuka, så hamnade nu visst burkorna högst på agendan. Där känner regeringen tydligen att den spelar på hemmaplan.

Jag vet inte hur många som bär burka idag i Sverige. Förmodligen kan de räknas på den ena handens fingrar. Det finns nog 10000 gånger fler nudister. Antagligen skulle de flesta medelsvenssons sätta i vrångstrupen om de mötte en livs levande nudist, näck som moder natur skapade honom. Men av någon anledning känner inte Reinfeldt att han måste markera mot att folk tar av sig kläderna och visar hela härligheten. Däremot mot den handfull kvinnor som vill gå omkring insvepta från topp till tå i tygsjok.

Nå, från mina sporadiska nedslag i Stockholms fetischvärld har jag lärt mig att inte moralisera över vad någon väljer att bära för kläder, hur mycket eller lite kläder någon väljer att bära, eller att vissa inte vill bära några kläder alls. Jag har inga svårigheter med att översätta den toleransen till muslimska kvinnor, oavsett vad jag själv tycker om estetiken. Whatever floats your boat, liksom. Men det kan vara bra att hålla jämförelsen i huvudet: Idag är moralisterna ute efter muslimerna. Imorrn kan de finnas på en klubb nära dig och leta något annat att markera mot, för att ställa medelsvenssons mot en utpekad minoritet och raka in billiga politiska poäng på den äldsta taktiken av dem alla: Söndra och härska!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar