Semester i grevens (prinsessbrölloppets?) tid...

N

u tar denne bloggskribent semester och far till sydligare nejder ett tag. Tajmingen kunde inte vara bättre. Var inne i Stockholms city igår och kände hur rojalismen attackerade på bred front. NEJ, jag vill inte köpa fånigt krimskrams för att minnas att två stackars uttittade deltagare i vår mest uthålliga och absurda dokusåpa ska gifta sig!

Jag vet inte om så väldresserade personer som medlemmarna i vårt svenska kungahus är kapabla till några äkta känslor, men jag hoppas för deras skull att de får känna sig lite kära åtminstone nån gång i sitt liv. Kanske rent av den här helgen. Och jag är otroligt glad över att jag inte är här och slipper tvångsmatas med bilder och kommentarer. SVTs servila bröllopsbevakning har redan gått över gränsen.

Det kliar såklart i fingrarna av lust att skriva om riksdagens beslut
igår att köra över folkomröstningen om kärnkraft genom att bygga nya reaktorer framöver. Men andra har redan sagt det som behöver sägas. Jag nöjer mig med att konstatera att det här troligen, förhoppningsvis, innebär att centerpartiet satt den bortre parenteses för sitt eget varande som parti. De är inte längre relevanta på någon punkt och kan med fördel läggas ner och assimileras in i den övriga betonggrå, storljugande, cyniska borgerligheten. Varför låtsas något annat?

För dig i behov av intellektuell stimulans efter att ha bedövats
av för mycket kungafjäsk och Andreas Carlgren på TV rekommenderar jag starkt gårdagens Democracy Now, med två högintressanta inslag. Vet inte om någon vid det här laget har kvar några illusioner alls om Obama, men det kan ju vara intressant att veta att han gått längre än någon annan amerikansk president i sina attacker på "whistle blowers", alltså personer som från insidan informerar om felaktigheter och missgrepp som begås av stat och företag. Wikileaks Julian Assange har för närvarande tvingats gömma sig på hemlig ort och har anledning att frukta för sitt liv. Change you can believe in?



Kommentarer

  • Florian Burmeister säger:

    Hej Staffan!



    Vill du komma till Uppsala fredagen den 16de juli klockan 4 för att lyssna på David Schweickart hålla seminarium på temat ekonomisk demokrati?



    Hälsningar, Florre

    2010-06-21 | 13:27:47
    Bloggadress: http://florre.blogspot.com
  • Staffan säger:

    Skulle garna ha kommit men jag ar utomlands da. Hoppas det blir ett inspirerande foredrag!

    2010-06-28 | 14:23:47
  • Florian Burmeister säger:

    Det blev väldigt inspirerande!

    http://www.youtube.com/watch?v=OT4cNwC-aGQ

    2010-08-05 | 08:26:58
    Bloggadress: http://florre.blogspot.com
  • Staffan säger:

    Ja det såg intressant ut, även om det inte var några nyheter om man läst hans bok. Jag kommer på föredraget i Stockholm den 18e istället!

    2010-08-09 | 16:00:50
  • Florian Burmeister säger:

    Lyllos, jag var inbjuden men kan inte. Hoppas att ekonomisk demokrati kommer att diskuteras i större sammanhang framöver. Kan man hoppas på ett fett blogginlägg på temat efter föredraget?

    2010-08-11 | 10:40:52
    Bloggadress: http://florre.blogspot.com
  • Staffan säger:

    Sannolikheten för det är nog närmare 100 procent :)

    2010-08-11 | 18:32:04

Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar