När media bestämt sig för något...

Såg nyss debatten i TV4 mellan Mona Salhin och Fredrik Reinfeldt. En jämn och småtrist tillställning, som blixtrade till ibland när de blev förbannade på varandra. Sahlin fräste åt Reinfeldt några gånger, och det kändes faktiskt helt äkta. Hon tjänar på att bli förbannad. Reinfeldt kontrade med några morr han med, men var annars noga med att hålla sig till hundögonrutinen och den falska ödmjukheten. Som vanlig var det mycket politikersnack och lite substans. Men för all del, de är skickliga retoriker båda två och rätt jämspelta.


Dock har ju media bestämt sig för vilken story den vill berätta; nämligen att Mona Sahlin har dåliga förtroendesiffror för egen del och att Reinfeldt är statsmannen i sammanhanget, så det temat introducerades både i debatten (måste varit kul för Sahlin att kommentera det, snacka om att Kvällsöppet erbjöd en ojämn spelplan) och i kommentarerna efteråt. Förmodligen kommer debattledare och kommentatorer fortsätta gnugga förtroendesiffror i ansiktet på Sahlin fram till valdagen. Väljarna verkar vara klokare än journalisterna då eftersom "statsmannen" Reinfeldt ligger under rätt rejält mot underdogen Sahlin. Kanske det sunda förnuftet ute i stugorna säger att politik inte är en tävling om vem som är mest poppis, utan om vem som vill göra rätt saker?

Det enda intressanta jag har att säga om Sahlins och förtroendet är att hennes dipp verkar ha sammanfallit med försöket att slänga ut vänstern ur samarbetet. Förmodligen har många på vänsterkanten inte glömt sossarnas högersväng på 90-talet, och att Sahlin skickades fram av den sluge Ingvar Carlsson som posterflickan för nedskärningar, EU-medlemskap och nyliberalism i sossetappning. Om det orsakssambandet stämmer så gäller det för henne att bevisa att hon faktiskt är vad väljarna vill ha; en riktig sosse, och inte en till i raden av visionslösa mittenpolitiker i fårakläder.

Ingen politisk debatt är komplett utan att rasistpartiet ges gratisreklam och de förekom såklart även idag. Där får jag ge Reinfeldt lite cred för att faktiskt våga ifrågasätta den mediala agenda som genom att ha SD som stående inslag curlar banan. För trots att svenska folket visat sig vara förvånansvärt motsträviga mot övertalningsförsöken så har uppenbart våra massmedia bestämt sig för att fokus ska ligga på extremhögern i detta val. Alltså haussas ett parti som har uppenbara problem med att klättra över spärren till riksdagen, trots massmedias benägna hjälp. Belinda Olsson drog också sitt strå till stacken i dagens Debatt i SVT, för vilken gång i ordningen kan man ju fråga sig.

Kommentarer

  • Kerstin säger:

    Din analys av min inställning till M Sahlin och orsakerna till den är fullt korrekt.

    "Vi" hade levt över våra tillgångar och därför skulle "vi" jobba oss ur krisen. Vadå vilka "vi". Jag hade inte spekulerat bort miljarder på fastigheter nere i Europa" ex.



    Att Reinfeldt har stort förtroende bland sina väljare beror förstås på att han levererar exakt vad de vill ha, mer pengar till de rikaste och mindre till de sämre ställda och allra minst till sjuka och arbetslösa. Alliansens har brutit en hel del löften men alltid så att deras rika och välbärgade väljare tjänar på löftesbrotten. Annat var det med S en gång, den gjorde visserligen samma sak - i princip, men det var liksom inte vad deras väljare önskade eller tjänade på.

    2010-03-31 | 03:10:06
    Bloggadress: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
  • homopoliticus säger:

    Jag tror nog att alla vi på vänsterkanten delar din skepsis Kerstin! Den där frasen "vi har levt över våra tillgångar", markerade på nåt vis för min del hur en epok gick i graven. Den epok då sossarna fortfarande var ett parti som orkade med att göra nån slags klassanalys. VILKA hade levt över sina tillgångar? Inte de som fick betala kalaset iallafall. Möjligen kan man kanske tycka lite synd om Sahlin också som skickades ut att bära hundhuvudet när Ingvar Carlsson skulle lägga om kursen högerut. Men jag har å andra sidan aldrig sett hennes ideologiska sida, om hon har någon, så hon kanske tyckte det var helt OK.



    Sen när det gäller Reinfeldt så förklarar det du skriver att han har bra siffror bland sina egna, men jag misstänker att många vänsterväljare också finner honom sympatisk och trovärdig. Där menar jag att mediabilden som vi programmeras med spelar större roll än sakpolitiken. Vilken politiker har ljugit så mycket och så ogenerat på sistone? Det studsar liksom på hans teflon.

    2010-03-31 | 11:31:15
  • Kerstin säger:

    Men det mesta verkar ju studsa även mot Mona Sahlin (fast du menar npg något annat än jag här). Jag hade aldrig kunnat med att visa mig offentligt efter att man avslöjat min oförmåga att sköta min egen ekonomi, betala dagis i tid, betala de parkeringsböter som jag aldrig borde ha ådragit mig etc.



    Det är något skumt med alla dessa politiker som studsar upp som gubben i lådan efter varje gång de gjort bort sig rejält. Vad gör att de kan med? Jag har mina misstanker.



    2010-04-04 | 01:18:08
    Bloggadress: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/
  • homopoliticus säger:

    Mjaa, men samtidigt så tycker jag nog att Mona Sahlin dag inte är den hon var innan Toblerone-historien. Hon verkar något mindre självsäker, på gott och ont kanske.



    Vad beträffar hur politiker orkar studsa tillbaka kan jag tänka mig olika varianter: en del kanske har en personlighet som gör självkritik till en låg prioritering. Jag undrar om inte rätt många hårdmedicineras också. Kanske inte i Sverige men definitivt i USA.

    2010-04-04 | 10:58:40

Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar