Gudrun Schyman och retoriken

Jag stod i valstuga idag, som många andra dagar. Just idag fick vi celebert besök. Vänsterpartiets förre partiledare ställde sig precis utanför vår stuga med högtalaranläggningen på hög volym och hötte med näven mot oss aktivister från andra partier. Vi fick oss en uppläxning minsann. Det var ingen skillnad på de två politiska blocken. Feministiskt Initiativ är det enda feminstiska partiet i Sverige. Det är fräckt att uppmana väljarna att tänka efter på söndag innan de lägger sin röst på ett parti som inte har någon som helst chans att komma in i riksdagen, istället för något av de rödgröna partierna som har det. Nog för att Gudrun kan slugga under bältet ibland, men det här var nog den billigaste retorik jag sett henne leverera någonsin.

Jag gick efter apellen fram till henne för att prata lite. Det blev ett rätt märkligt samtal. Gudrun upprepade sitt bisarra påstående att det inte finns någon skillnad mellan de politiska blocken i Sverige. Jag kontrade med att säga att hon kanske inte skulle säga något sånt om hon var sjuk och utförsäkrad från sjukförsäkringen, vilket bemöttes med en fnysning. Och när jag påpekade att det faktiskt finns två feministiska partier i Sverige, "det borde väl du veta Gudrun som var med och drev igenom att vänsterpartiet skulle bli det!" så fick jag svaret att hon lämnade partiet på grund av att det inte gick att driva feministiska frågor där. Så nu vet vi det. Schymans skatteaffärer hade inte med saken att göra, eller att hon vägrade spela andrafiol och behövde ett nytt parti att leda.

Jag har länge hållit Schyman högt. Tidigare inlägg på den här bloggen vittnar om det. Inget mer sånt nu. Det finns faktiskt gränser. Nu tycker jag bara synd om de entusiastiska unga partiarbetare som ser upp till henne som någon slags ikon. Jag pratade med några idag. Sakpolitiskt är skillnaderna små. Deras naivitet däremot vet inga gränser.
Sveriges kan få sin första kvinnliga statsminster på söndag. Gudrun Schyman, feminsten, kan stoppa henne. Hade det funnits någon tillstymmelse till chans att F! skulle komma in i riksdagen hade jag inte använt det argumentet. Men nu har vi inte råd med illusioner.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar