Silly silly me

Jag drogs för några veckor sedan in i en debatt med nyliberale Fredrik Segerfeldt om vattenprivatiseringar, en hjärtefråga för honom som till och med skrivit en bok om ämnet. Efter några ordväxlingar i vad som jag upplevde som en rätt intressant, om än tidskrävande diskussion slutade Fredrik till slut att svara. Hade jag vetat att Segerfeldt är humorist hade jag såklart inte lagt ner alltför många minuter på honom. Det klarnade när jag läste hans senaste inlägg på Newsmill med den skojfriska titeln "Nackskottsnostalgin frodas i vänsterpartiet".

Den gode Fredrik har hittat en, (en alltså, hade han hitta fler så hade han skrivit det) blogg i den vänsterpartistiska bloggosfären som har bilder på Che Guevara och Ho Chi Mihn i headern. Det räcker för honom. Vänsterpartister ursäktar kommunismens nackskott med vård och omsorg skriver Fredrik något kryptiskt.  Varken Che Guevara eller Ho Chi Mihn var såklart några duvungar. Men epitetet massmördare passar rätt bra in på de flesta amerikanska presidenter också, inte minst de som anföll Vietnam, Laos och Kambodja (4-5 miljoner döda bara i Vietnam) och installerade brutala högerdiktatorer inte bara på Kuba, utan hela den latinamerikanska kontinenten. Eller vad ska man säga om massmördaren George W Bush, som anföll Irak och därmed kan hållas direkt ansvarig för den dryga miljon människor som miste livet på grund av kriget? Det finns till och med en bild på vår statsminister och massmördaren i glatt samkväm:


Nu har jag inte så mycket mer tid att lägga på Fredrik, men någon som tycker att han är värd en kvart kan ju roa sig med att leta runt bland högerns bloggar och se vad de hittar för små godbitar där. Jag kommer osökt att tänka på bloggare som försvarade statskuppen i Honduras. Säkert finns det de som, liksom MUFs ordförande Niklas Wykman, tyckte att det var toppen att Israel massakrerade hjälparbetare på väg med förnödenheter till Gaza. Det finns utan tvekan mycket att hämta om man vill leka som Fredrik. Själv känner jag mig mest silly för att jag tog honom på allvar.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar