Vi föll på målsnöret...


H

omo Politicus är såklart på plats på v-partikongressen i Uppsala. En från början bra torsdag mynnade tyvärr ut i ett antiklimax när kongressen med minimal marginal beslutade att avstå från det utökade partiledarskap jag och många andra argumenterat för. Jag blev faktiskt tagen på sängen av beslutet. Så tagen att jag applåderade åt röstresultatet eftersom jag var helt säker på att vi vunnit. Debatten kändes som att den gick i rätt riktning. Nej-sidans argument blev inte starkare av att uttalas från en talarstol än från en blogg eller i en facebookdebatt. En förändring låg i luften. Och Jonas och Ulla kändes på något vis självklara och redan väl samkörda. Men ack ack. Nästa kongress får det bli. Och jag kommer att vässa argumenten tills dess.


Vänsterpartiets skönhetsfläck
är väl om något den organisatoriska konservatismen. Politisk radikalism går hur bra som helst. Organisatorisk förnyelse ses med djup skepsis. Hoppas att de andra motionerna på temat fördjupad partidemokrati, ex.v. medlemsomröstningar om viktiga politiska frågor, går ett bättre öde till mötes.


Jag återkommer såklart
med mer kongressrapportering när tiden tillåter. Imorgon är det dags att välja ny partiledare, singularis. Oh well.


Kommentarer

  • peter säger:

    Men är inte det bra...? Jag menar, med 2 vid rodret får ju nån stryka på foten, i värsa fall båda. Och det blir en otydlig politik. Om Jonas inte får agera fullt ut med sin kompetens och person så kan rösten lika gärna falla på någon annan.

    2012-01-06 | 20:54:43
    Bloggadress: http://peterdoland.blospot.com
  • Marcus säger:

    Jag hade och har ingen åsikt i just denna fråga eftersom jag inte är fullt klar med vad jag tror är bäst för partiet.



    Men jag är helt övertygad om att Ulla kommer att få ungefär samma roll som den nuvarande borgerliga finansministern har vilket i praktiken innebär mycket åt hållet mot delat ledarskap så länge våra agendasättande medier låter ekonomin framstå som det enda viktiga i politiken.

    2012-01-07 | 20:26:08
    Bloggadress: http://marcuslikvid.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar