Ryanair är ett skitbolag, bojkotta det!

N

ej, flyg aldrig med skitföretaget Ryanair. Det bestämde jag mig för redan för fem år sedan när jag på väg till Barcelona - en resa som tar runt tre timmar - suttit ihoppressad som en sardin i burk i en av företagets flygstolar som verkar ha modellerats efter dvärgar. Deras affärsidé är "lågt pris till varje pris". Den senaste prispressaridén från Ryanair: Ståplats på flygresan. Låter det som ett skämt? Ett annat Ryanminne är från London. Om jag minns rätt var man tvungen att vara på flygplatsen en timme och 30 minuter innan flyget skulle lyfta. Jag kom max två minuter försent, alltså en timme och 28 minuter innan flyget skulle lyfta. Men Ryanairs personal vägrade checka in mig. Trots att det inte var någon kö alls och gott om tid. Jag var tvungen att köpa en ny biljett. Jag har flugit rätt mycket i mina dar men aldrig råkat ut för något dylikt. Inte förvånande att Ryanair är det europeiska flygbolag som får mest klagomål på sig. Inte heller förvånande att företaget vägrar att ersätta sina kunder i trots mot allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
 
 
    De flesta som reser med Ryanair har såna historier att berätta. Men när man läser om hur företaget behandlar sina egna anställda så framstår de ändå som triviala. Ryanairs kabinpersonal är alla inhyrda från bemanningsföretag, hindras från att arbeta fackligt, har inga kollektivavtal och tvingas skuldsätta sig till företaget för att överhuvudtaget få en möjlighet att börja jobba. Kolla in den här jämförelsen mellan olika flygbolag från akademikerbloggen:
 
 
 
    Lågt pris har också ett pris. Vill vi att skojare som Ryanair ska slå ut sunda och sjyssta flygbolag så ska vi fortsätta välja dem bara utefter deras låga lockpriser, som dessutom innehåller mängder av dolda tillägg och inte blir så låga till slut. Jag betalar mycket hellre några hundralappar extra för att slippa känna mig som Ryanairs flygboskap och så att jag vet att de som arbetar för att ta mig till min flygdestination inte utnyttjas som tjänstehjon. Heder åt Norges statsminister Stoltenberg som vågar markera mot ett sånt skitföretag. De norska sossarna kanske, till skillnad från våra svenska, inte är livrädda för att reta upp "näringslivet" och "flitiga bävrar" som Ryanairs chef Michael O´Leary?
 
 
 
 
 
SVD 1, 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:







Twingly Blog Search link:http://homopoliticus.blogg.se/ sort:published


Netroots - Socialdemokraterna



Politik bloggar